Berlingske Business

Netbutikker skjuler dårlige anmeldelser

aaa
Peter Holten Mühlmann, der er stifter og ejer af Trustpilot, som han stiftede i 2007. Foto:

Flere danske netbutikker filtrerer dårlige brugeranmeldelser fra på nettet. Det kan være et brud på markedsføringsloven at manipulere folk til et køb, vurderer fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden.

En lang række danske netbutikker har købt en funktion af Trustpilot, som gør det muligt for dem at filtrere dårlige brugeranmeldelser fra på deres netbutik. Det skriver Søndagsavisen.

Funktionen er en del af en af Truspilots betalingspakker til netbutikkerne og gør det muligt at fravælge visning af eksempelvis et-, to- og trestjernede anmeldelser. Hvis man som bruger vil se de dårligere anmeldelser, må man ind på Truspilot.com for at finde dem.

»Det er et godt eksempel på, at det altid er en god idé at forholde sig kritisk til brugeranmeldelser og tænke over, hvilken sammenhæng de indgår i,« siger Jakob Steenstrup, jurist i Forbrugerrådet Tænk, til Søndagsavisen.

»Det er tankevækkende, at Truspilot stiller sådan en funktion til rådighed. Hvis ikke troværdighed og fuld gennemsigtighed er i højsædet, går idéen med brugeranmeldelser fløjten,« tilføjer han.

Hos Forbrugerombudsmanden forklarer fuldmægtig Mette Saabye Maaløe, at det kan være et brud på markedsføringsloven, hvis man som netbutik manipulerer folk til at gøre et køb ved kun at vise gode anmeldelser.

»Man påvirker en transaktionsbeslutning, og hvis man gør det på falsk eller vildledende grundlag, falder det ind under markedsføringslovens paragraf tre om vildledningen,« forklarer hun, men tilføjer, at det altid vil være en vurdering i den konkrete sag.

Truspilot mener ikke, at der er tale om vildledning og kalder det »helt naturligt«, at netbutikkerne kun vil vise de bedste anmeldelser.

»Vi stiller som krav, at der skal fremgå en gennemsnitsscore, antal anmeldelser, og at der skal stå, at der er tale om udvalgte anmeldelser. Så vi mener faktisk, at forbrugeren får en god information. Hvis man så vil dykke ned i de dårligere anmeldelser, må man besøge Truspilot.com, hvor de altid ligger,« siger Mathilde Lykke Bülow, pressechef for Trustpilot, til Søndagsavisen.

BNB

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen