Berlingske Business

Nestlé sælger vand for 40 milliarder trods skidt vejr

EUROZONE-PMI/
I et kvartal præget af let opbremsning er drikkevand et af de forretningsområder for fødevaregiganten Nestlé, der vokser støt. Foto:

På trods af et sløvt tredje kvartal er vand stadig en af de forretninger for giganten Nestlé, der vokser mest.

I et kvartal præget af let opbremsning er drikkevand et af de forretningsområder for fødevaregiganten Nestlé, der vokser støt.

Det viser regnskabet for de første ni måneder af 2017, der er offentliggjort torsdag morgen. Divisionen har øget salget af vand, målt på væksten uden opkøb og frasalg, med 2,2 procent.

»Nestlé Water oplevede tilbagegang på udviklede markeder i tredje kvartal hovedsageligt grundet svære sammenligningstal og dårligt vejr i Nordamerika og Europa.«

»Der var godt momentum i nye markeder. De internationale præmiumbrands fortsatte væksten globalt,« skriver Nestlé i regnskabet.

COMBO-FILES-FRANCE-SWITZERLAND-FOOD-COSMETICS-BUSINESS-ACQUISITI

Samlet solgte Nestlé vand for 6,2 milliarder schweiziske frank i de første ni måneder, svarende til 40 milliarder kroner.

Nestlé er hyppigt blevet kritiseret for sin forretningen inden for drikkevand. I USA har 2017 været præget af offentlige protester mod selskabet.

Blandt andet er selskabet blevet kritiseret for at tappe millioner og atter millioner liter vand i Californien, selv om staten var ramt af tørke.

30BUSNestl-111129.jpg

I byen Evart i staten Michigan har det medført protester, at Nestlé markant ville øge den mængde vand, man tapper fra statens grundvand til 1500 liter vand i minuttet fra 950 liter vand i minuttet. Sagen fik national opmærksomhed.

Derudover er Nestlé i årevis blevet anklaget for at opkøbe kilder til drikkevand i den tredje verden for at sælge vandet på flaske til de lokale med profit.

Ser man bort fra vandet og en boomende succes for kaffen Nespresso, har det været et sløjt år for Nestlé. Omsætningen i de første ni måneder lyder på 65,3 milliarder schweizerfranc, 421 milliarder kroner. Det var et lille fald.

»Vores resultater i de første ni måneder er på linje med vores forventninger, som kommunikeret i juli,« skriver administrerende direktør Mark Schneider i regnskabet.

/ritzau/

nescafe

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen