Berlingske Business

Negativ rentepolitik har mistet sin virkning

CHINA-MARKETS/COMMUNICATION
ARKIVFOTO. Foto:

De negative renter som den japanske centralbank, Bank of Japan, og den Europæiske Centralbank, ECB, har udset sig som middel til at svække deres respektive valutaer og derigennem øge inflationen, har ikke længere den tilsigtede virkning.

Dermed står centralbankchef Haruhiko Kuroda fra Bank of Japan og Mario Draghi fra den europæiske centralbank, ECB, tilbage som nogle af de få økonomer, der stadig tror, at negative renter er en god ide. Det fremgår af en undersøgelse foretaget af Bloomberg.

Mens strategien tidligere har vist at kunne svække valutaer, øges diskussionen om hvor længe det kan vare, mens sandsynligheden for utilsigtede konsekvenser bliver højere.

GLOBAL-MARKETS/

- I takt med at flere og flere centralbanker anvender negative renter, er dette instrument blevet mindre effektiv. Alle de her valutaer kan jo ikke devaluere samtidig. Resultatet kan blive en overdreven brug af negativ rente med skadelige bivirkninger, vurderer senior økonom Kristian Toedtmann fra DekaBank i Frankfurt ifølge Bloomberg News.

RIKSBANK

Bank of Japan besluttede i sidste måned til reducere indskudsrenten til minus 0,1 pct. og dermed at opkræve renter for at tage vare på overskydende reserver. Dermed lagde Haruhiko Kuroda sig på linje med Mario Draghi, der halvandet år tidligere sendte Den Europæiske Centralbanks rente samme vej.

Dermed ligger en fjerdedel af verdens økonomi med negativ - sub-zero - renter. Men kun 27 pct. af økonomerne i en Bloomberg-undersøgelse tror på, at negative satser vil hjælpe Kuroda til at nå sit mål om at øge inflationen, mens kun 42 pct. af de adspurgte vurderer, at ECB's politik vil opnå fremgang i euroområdet.

JAPAN MARKETS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen