Berlingske Business

Negativ industrivækst

- Dansk PMI har ligget stort set fladt på lidt over 50 hen over sommeren, mens det amerikanske og europæiske PMI er faldet tilbage.

Dagens tal indikerer imidlertid, at de danske industrivirksomheder nu rammes af den internationale industrivækstpause, som startede

i sommer, skriver Dansk Indkøbs- og Logistik Forum og Danske Bank. Det noteres dog, at man skal være varsom med at overfortolke enkeltstående

månedlige udsving i Dansk PMI, idet udviklingen skal ses over nogle måneder. Når der ses på det tre-måneders

glidende gennemsnit, peger pilen for dansk industri dog stadig klart i nedadgående retning. Underindekset for nye ordrer faldt

kraftigt i oktober til 44,4 fra 54,9 i september. Det afspejler den vækstpause i den globale industri, som er indtrådt

i de seneste måneder. Torsdag offentliggjorde Danmarks Statistik industriens konjunkturbarometer, der viser industriens vurdering

af den faktiske situation og forventningerne til de kommende tre måneder. Barometret viste en stigning til minus 6 i oktober,

sæsonkorrigeret, fra minus 10 måneden før. Dansk PMI er imidlertid ikke en decideret forventningsindikator, men

er baseret på besvarelsen af spørgsmål om virksomhedens faktiske aktivitet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen