Berlingske Business

Nedtur skal tackles offensivt

Nedtur skal tackles offensivt - 1

Der bliver ageret ude i de danske virksomheder. Krisen har langt fra gjort virksomhedsejerne handlingslammet.

Det kan godt være, medier og eksperter skriger krise i kor, men det får ikke rygraden af dansk erhvervsliv til at krybe i skjul.

Erhvervsbladet.dk har talt med en række virksomhedsejere i små og mellemstore virksomheder, og her skorter det ikke på tiltag i bestræbelserne på at tage brydergreb på krisesnakken.

De fleste af virksomhederne ser nye muligheder i krisen og ser over en bred kam relativt positivt på det forestående år.

Mange har allerede forsøgt at dyrke nye forretningsområder og undersøgt mulighederne for at snige sig ind på nye kundegrupper.

Offensigt til værks

Hos BilligVVS.dk fra Århus er man gået offensivt til værks med ansættelsen af flere sælgere. Salgsafdelingen har ikke været større end den er nu.

- Vores omkostninger er blevet væsentligt forhøjet i takt med, at vi har ansat tre mand mere, og det kan da godt bekymre mig lidt. Vi bruger mange flere penge, end vi har gjort før – også på markedsføring. Men det skyldes, at vi mener, at vi har en masse fordele, og så må det vise sig om et halvt år, om vores strategi har været rigtig, siger direktør Jesper Bunde-Pedersen.

Ifølge Håndværksrådets cheføkonom Søren Nicolaisen er det ikke helt skidt at agere i disse tider og da slet ikke på salgssiden.

- Det er en helt anden virkelighed nu, og det skal virksomhederne til at indstille sig på. Mange steder skal der bruges meget mere tid på at skaffe nye opgaver og på at markedsføre virksomheden. Der bliver kamp om opgaverne, siger Søren Nicolaisen. Han mener, at det fremadrettet vil blive evnen til at skille sig ud og til at udnytte de ændringer, der sker i markedet, på bedste vis, der bliver afgørende for virksomhederne.

Snusfornuften i forhold til at skrue på omkostningerne skal man dog ikke glemme fuldstændig. Hos revisionsselskabet KPMG peger partner Lars Bo Jørgensen på, at flere mindre og mellemstore virksomheder i en række brancher, som eksempelvis detail- og håndværksbranchen, ville komme til at stå over for et fald i omsætningen på omkring 20 procent i forhold til 2008.

- Der er en risiko for, at mange mindre virksomheder vil blive tvunget til at tilpasse deres forretning i forhold til de eksisterende kreditrammer, de har opnået i virksomheder. Det betyder, at virksomheder må skrue på flere parametre, siger han.

For ejerleder Nene Lieberkind Morning ved Nordkemi har hun personligt gennemgået de fleste poster i virksomheden for at trimme omkostningerne.

- Det er klart, at man begynder at se på, hvor man kan spare. Vi har gået alle vores konti igennem og skåret det væk, som ikke er dybt nødvendigt for os, forklarer hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen