Berlingske Business

Nationalbanken affejer alle bud på danske skatkammerbeviser

aaa
Foto:

Nationalbanken holder fast i sin hårde linje og sælger fortsat ikke danske gældsbeviser.

Torsdag var der ellers planlagt en auktion over såkaldte skatkammerbeviser, der er obligationer med kort løbetid. Men Nationalbanken afviste alle de bud, der kom ind.

Interessen fra investorerne var ellers til at tage og føle på. Der blev budt for 4,5 mia. kr. på papirerne med udløb i september og for 7,2 mia. kr. for papirerne med udløb i juni.

Men Danmark besluttede i februar ikke længere at udstede statsobligationer for at mindske styrkelsen af kronen, der var blevet så stærkt, at det truede den faste kurs over for euro.

Chefanalytiker Lars Peter Lilleør forudsagde i et notat onsdag, at der næppe ville blive solgt et eneste skatkammerbevis.

Han pegede på, at udlandets andel af de forfaldne skatkammerbeviser er på omkring 83 pct., så hvis de ikke fornys, kan det potentielt sende 14,6 mia. kr. ud af Danmark. Der er dog kun tale om en potentiel udstrømning, da pengene kan finde andre investeringsmål, eksempelvis flexobligationer på de kommende auktioner.

Selvom styrkelsespresset på den danske krone er aftaget de seneste dage, er det ifølge Nordea alt for tidligt at sige, om det helt er ovre.

Styrkelsespresset satte ind i midten af januar, efter at den schweiziske centralbank opgav sit bånd til euroen. Siden er Nationalbankens valutareserven ifølge Nordeas estimater øget med 275 mia. kr. som led i forsvaret af fastkurspolitikken.

Fastkurspolitikken tilsiger, at kronekursen maksimalt må svinge 2,25 pct. i begge retninger fra udgangspunktet på 7,46038 kr. pr. euro.

Ved den senest gennemførte auktion i slutningen af januar var renten på minus 0,5456, og der blev der budt for 1,2 mia. kr. og solgt for 0,9 mia. kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen