Berlingske Business

Nationalbank-direktørs nabo ansat til fyrstelig hyre uden jobopslag

Nationalbankdirektør
Nationalbank-direktør Lars Rohde. Foto:

Henriette Divert-Hendrick blev ansat som konsulent i Nationalbanken, uden at stillingen blev slået op. Det vækker kritik fra flere eksperter.

Er nationalbankdirektør Lars Rohde og konsulent Henriette Divert-Hendrick lidt for gode naboer?

Det er det spørgsmål, der nu melder sig, efter at Nationalbanken har ansat Lars Rohdes nabo som konsulent til en månedsløn på 173.913 kroner, uden at stilligen blev slået op, som Finans i dag kan berette.

Danmarks Nationalbank

Professor ved Roskilde Universitetscenter Bent Greve, der bl.a. forsker i ledelse og organisation, tilhører en af dem, der kritiserer Nationalbankens beslutning.

»Det er ikke kønt, uanset hvad den pågældende har af kompetencer og kvalifikationer. En sådan stilling bør slås op. Man kan ikke gøre for, at man bor ved siden af hinanden, men i så fald skal man være ekstra forsigtig, for man skal kunne sandsynliggøre, at der ikke er tale om en vennetjeneste,« siger Bent Greve til Finans.

28BUSRohde.jpg

Finn Østrup, professor på CBS, siger til Finans, at det er »uklogt«, at stillingen ikke blev slået op, da Nationalbanken i august sidste år ansatte den tidligere partner i konsulenthuset Implement Consulting Group Henriette Divert-Hendrick i en tidsbegrænset stilling.

I en mail til Finans skriver kommunikationschef Julie Holm Simonsen fra Nationalbanken, at stillinger som udgangspunkt slås op, men at »det altid overvejes, om der er egnede interne eller eksterne kandidater«.

Berlingske forsøger at indhente en kommentar fra nationalbankdirektør Lars Rohde.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen