Berlingske Business

Når de gamle Skagen-familier strides

23BUSKnud-Degn-Karstensen-1.jpg
Knud Degn Karstensen, topchef i Karstensens Skibsværft og tredje generation i Karstensen-familien. Foto: Henning Bagger

Når erhvervsgiganter tørner sammen, kan det få betragtelige konsekvenser for et mindre samfund som Skagen. I byen fortælles en historie om en markant uenighed mellem en af byens gamle familier, familien Karstensen på den ene side – og opkomlingen, den nyrige fiskematador Henning Kjeldsen, på den anden.

Ganske vist kører Karstensens Skibsværft fint og har ordrebøgerne fyldt mange år frem, men skagboerne har alligevel bidt mærke i, at Henning Kjeldsen går uden om det lokale værft. Men der er måske en forklaring, som handler om ketchuppletter og ridser.

Karstensens Skibsværft har bygget flere kuttere til Henning Kjeldsen, men den seneste blev leveret for flere år siden. Fiskematadoren har bestilt sine to seneste kæmpekuttere andetsteds – først i de baltiske lande og senest i Norge. Ikke hos Karstensens, som er et af Danmarks tre største værfter og har afgørende betydning for beskæftigelsen i Skagen!

23BUS20160720-014834-4-1237.jpg

Nordjyde med temperament

En af de forklaringer, der cirkulerer i byen er, at Karstensens Skibsværft gerne ville bruge sin seneste nybygning til Henning Kjeldsen i et reklamefremstød. Det indvilgede Kjeldsen i, og den store fiskekutter blev fremvist for folket i både Skagen og Thyborøn.

Men det kom kutteren ikke igennem uden skrammer. Ketchuppletter og nøgleridser her og der betød, at Henning Kjeldsen ikke var tilfreds med kutterens tilstand ved leveringen.

Billede 1

Topfiguren i Karstensens Skibsværft, Knud Degn Karstensen, lovede ifølge overleveringen at rengøre og pudse kutteren, så den blev så god som ny. Men det var Kjeldsen – igen ifølge overleveringen – ikke tilfreds med. »Så god som ny« var ikke godt nok! Han havde betalt for en splinterny kutter!

Så blev Knud Degn Karstensen, topchef i Karstensens Skibsværft og tredje generation i Karstensen-familien, sur, fortælles det. Nu kunne det også være lige meget med at bygge flere kuttere til Kjeldsen. Og Henning Kjeldsen vedblev at være sur – han skulle heller ikke have flere kuttere fra Karstensens Skibsværft!

Sig ikke, at nordjyder ikke har temperament!

21BUSPix-Skagen-kystsikring.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen