Berlingske Business

Mysteriet Johannes Petersen

15MASjohannesportræt.jpg
Tidligere administrerende direktør i Nordisk Fjer, Johannes Petersen. Arkivfoto.

Johannes Petersen voksede op under beskedne kår og var ifølge beretninger fra dengang præget af mindreværdskomplekser fra barnsben. Over for andre pyntede han på sandheden om sin familiebaggrund, og i Kraks Blå Bog fik han fremstillet sig som bedre uddannet, end han reelt var.

15MASjohannesseng.jpg

Johannes Petersen var ingen stor forretningsmand, men gennem et blændværk af løgne og bedrag og ved at omgive sig med de rette folk lykkedes det ham at iscenesætte sig selv som en succes i dansk erhvervsliv. Johannes Petersen var intimiderende og manipulerende, når han følte sig truet. Men de fleste oplevede ham som charmerende, beleven og lynende intelligent.

I Nordisk Fjer havde han uindskrænket magt. Han ledede virksomheden efter del og hersk-princippet. Hans nærmeste betroede var Inga Lydia Rasmussen, som havde titel af vicedirektør. Hun blev indviet i alt og var Johannes Petersens forlængede arm. Hun var også en slags intern efterretningstjeneste i Nordisk Fjer, og de var begge frygtede i organisationen.

15MASkorsoe.jpg

Johannes Petersen var gift med Nina Fisker Petersen, men sideløbende havde han også et forhold til Inga Lydia Rasmussen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen