Berlingske Business

Muslimske lande køber igen dansk

24BUSPAKISTAN-RELIGION-MEDI.jpg
Det så voldsomt ud, da muslimske mængder under Muhammed-krisen brændte dannebrogsflag, men dansk eksport til Mellemøsten er igen i vækst. Foto: Mohammad Fiaq/AFP

Seks år efter Muhammed-krisen er der igen kraftig vækst i dansk eksport til Mellemøsten.

Voldsomt så det ud, da en muslimsk mængde demonstrerede og satte ild til dannebrogsflag, mens supermarkederne i Mellemøsten ryddede kølediskene for dansk smør og ost.

Men i dag, seks et halvt år efter, er krisen næsten ikke til at se i de danske udenrigstal. Eksporten til de muslimske lande i Mellemøsten og Asien er tværtimod i dag næsten dobbelt så stor, som den var før Muhammedkrisen i 2006, og væksten har været langt større end væksten i dansk eksport generelt.

Den samlede danske eksport er siden 2005 vokset med 25 procent, mens eksporten til lande som Egypten, Jordan og Saudi Arabien er fordoblet, selv om netop disse tre lande var arnesteder for boykotkampagner mod danske varer. Også eksporten til Tyrkiet er næsten fordoblet.

Kun i samhandelen med Pakistan kan man stadig se spor af den voldsomme krise: Her ligger eksporten kun på tre fjerdedele af, hvad den var i 2005. Det varede også nogle år, før eksporten til Saudi Arabien var oppe over sit gamle niveau igen, men siden 2009 er den gået voldsomt frem. Muhammed-krisen kunne altså mærkes i et par år, men virkningen holdt sig ikke.

De muslimske landes andel af dansk udenrigshandel er dog stadig meget lille. I 2005 aftog de cirka 1,7 pct. af vores eksport, i 2012 var andelen nået op på 2,6 pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen