Berlingske Business

Motion på arbejdet i 14 år

Hos gartner Ove Nielsen i Allested-Vejle på midten af Fyn er det på ingen måde nogen nyhed med motion på arbejdet.



De

sidste 14 år har virksomhedens ansatte haft lov til på hver eneste arbejdsdag at bruge en syv-otte minutter om formiddagen

til at få både bevæget sig og få de ømme muskler strakt ud.



- Det er en frivillig ordning, som

min far, Ove Nielsen, indførte for 14 år siden for at modvirke følgerne af meget stillesiddende og ensidigt gentaget

arbejde, som vi dengang havde meget af på gartneriet, siger Connie Nielsen, salgs- og marketingdirektør i gartneriet,

som er én af Danmarks største blomsterproducenter med 200 ansatte og en produktion på 20 mio. potteroser om året

i de i alt 200.000 kvadratmeter store drivhuse på Fyn og vest for Århus.

Gensidigt ønske

- Dengang var

det et gensidigt ønske hos både medarbejderne og min far, så alle kunne få motion og få strakt deres

muskler ud og dermed undgå at få fysiske skader af arbejdet.



I de senere år har gartneriet indført stadigt

flere automatiserede og robotstyrede arbejdsgange, og dermed er det ensidige arbejde blevet minimeret, men alligevel røres

der ikke ved den daglige gymnastik.



- Jeg tør næsten ikke tænke på, hvad medarbejderne vil gøre,

hvis vi besluttede det, siger Connie Nielsen.



- Vi stiller en båndoptager og arbejdstiden til rådighed, og så

må medarbejderne selv bestemme, om de vil deltage. Det er en frivillig ordning, og dem, der deltager, er meget glade for gymnastikken.



I

starten var det lidt hjemmestrikkede øvelser, som de ansatte lavede for at forøge deres velvære, men i de seneste

år har gartneriet hyret et motionscenter til at medvirke til at lave de programmer, som de ansatte udfører.



I hver

afdeling er en medarbejder ansvarlig for gymnastikken, og når hun - flest kvinder på gartneriet deltager i gymnastikken

- tager sin fløjte, så samles de interesserede og får motioneret.

Udfordring at lede

I pakkeriet lå

gymnastikøvelserne stille i en årrække, fordi ingen medarbejder tog ansvaret for det, men for halvandet år

siden valgte Dorthe Klingenberg at genoptage aktiviteten.



- For mange af vore ansatte er det lidt af en udfordring at have ansvaret for

gymnastikken og tage ledelsen, men hver afdeling har lov til det, og forskellige medarbejdere i afdelingerne skiftes til at lede gymnastikken, siger

Connie Nielsen.



- Det er mest kvinderne, der er med, mændene er ikke meget for at lave gymnastik, og det er lidt ærgerligt,

men der er ikke noget diktat om, at man skal være med.



Udover de daglige gymnastikøvelser råder alle gartneriets

afdelinger over en strækmaskine, som medarbejderne frit kan benytte til at få både muskler og led strakt ud, og

derudover benytter medarbejderne ofte små pauser i de daglige rutiner til at lave nogle af øvelserne for sig selv.



Det

store fynske gartneri råder også over 35 cykler, som medarbejderne benytter flittigt, når bevæger imellem

de mange forskellige afdelinger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen