Berlingske Business

Møgsager forstærker Nordeas nedtur

Møgsager forstærker Nordeas nedtur
Kunderne bliver mere og mere utilfredse med Nordea. Arkivfoto. Foto:

Kunderne bliver mere og mere utilfredse med Nordea, som er blandt de allermest upopulære banker herhjemme efter flere dårlige sager på kant med loven.

Kunderne vender igen tommelen nedad til Nordea.

Blandt de største banker herhjemme er Nordea på en klar sidsteplads, når det gælder kundetilfredshed. Og det går den forkerte vej: afstanden til de andre storbanker er kun vokset sidste år.

Det viser en undersøgelse fra Voxmeter på baggrund af 50.000 interview med danske bankkunder.

Her klarer Nordea sig langt dårligere end sine rivaler.

Steen Michael Erichsen

»Kunderne oplever problemer med at komme i kontakt med den rette person i banken og med at komme i dialog omkring de ting, de rent faktisk har brug for,« fortæller direktør Christian Stjer fra Voxmeter om Nordeas sidsteplads.

Kundernes utilfredshed har fået ekstra brændstof fra storbankens rolle i skandalen om de såkaldte Panama Papers.

Her kom det i 2016 frem, at bankens kunder havde fået hjælp til at skjule penge i skattely, og sagen rullede videre i 2017, hvor Nordea også kom under mistanke for at medvirke til hvidvask af penge.

»Der er heldige og mindre heldige tidspunkter, og det her kom på et virkelig dårligt tidspunkt. Kundernes vurdering gik i forvejen drastisk ned, og så kom Panama Papers, som gjorde, at det accelererede,« siger Christian Stjer.

For nogle år siden kunne Nordea måske nemmere have klaret sig igennem krisen ved at holde lav profil. Men i dag danskerne blevet hurtigere til at skifte bank, når de er utilfredse.

(FILE) FINLAND ECONOMY NORDEA RESULTS

Derfor bliver banken nødt til at tage særligt hårdt fat, hvis den skal vende skuden.

»Nordea har kun én mulighed, det er at tage fat fra en ende af og tilbyde sine kunder god rådgivning. Der er ingen tvivl om, at de skal ikke bare sætte sig ned og tro, at tiden læger alle sår automatisk,« siger bankforsker Lars Krull fra Aalborg Universitet.

Nordea siger selv, at banken er opmærksomme på de utilfredse kunder og tager dem "ekstremt alvorligt".

»Vi er midt i en større forandringsproces og arbejder målrettet for at skabe de bedste betingelser og den bedste bank for vores kunder. Det er det lange seje træk, og vi forventer ikke, at denne udvikling ændrer sig fra den ene dag til den anden. Men vi tror på vores strategi,« udtaler Mads Skovlund, der har ansvar for privatkunder i banken.

Sag om skattely

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen