Berlingske Business

Mobildata afslører: Danskerne er vilde med Italien

RB PLUS Mange danskere holder
Italien var målet for 17 procent af danskerne, som rejste en tur til udlandet, mens tallene var henholdsvis 14 og 13 procent for Tyskland og Spanien på de næste pladser. Arkivfoto. Scanpix/Simon Skipper

TDC har kigget på, hvor kundernes mobiltelefoner har tilbragt sommeren.

Pasta og rødvin lokker danskerne mod syd i sommerferien.

I årets sommerferie var Italien det foretrukne rejsemål for de mange danskere, der rejste uden for landets grænser, mens flere danskere fravalgte Tyrkiet. Det viser en analyse af teleselskabet TDC's mobildata for ugerne i årets sommerferie.

Italien var målet for 17 procent de 700.000 TDC-mobilkunder, som rejste en tur til udlandet, mens tallene var henholdsvis 14 og 13 procent for Tyskland og Spanien på de næste pladser.

»Danskerne tager naturligvis mobiltelefonen med på sommerferie. Det fortæller os, hvilke lande der er de mest populære rejsedestinationer hos danskerne. Formentlig det bedste indblik, nogen analyse kan give, da vi har en enorm datamængde til rådighed,« forklarer koncerndirektør Peter Trier Schleidt fra TDC Group.

Analysen er baseret på anonymiserede data fra næsten 700.000 mobilkunder.

pix-Plenti

Kriteriet for et registreret ferieophold er, at en mobiltelefon har været registreret i et land i mindst fire dage i ugerne 27 til 30.

»Som en del af driften af vores mobilnet registrerer vi, hvilke lande mobiltelefoner opholder sig i,« fortæller Peter Trier Schleidt og uddyber:

Det gør vi, så vores kunder bliver takseret til de rigtige udlandstakster, men det giver os selvfølgelig også mulighed for at lave nogle unikke big dataundersøgelser som denne.

TDC Group lavede en lignende analyse sidste år, og dengang tog Italien også førstepladsen, mens Tyskland og Spanien fulgte efter.

Faktisk er det først på syvendepladsen, at der er sket en ændring. Den indtog Tyrkiet sidste år, men i år er landet gledet ned på en 10.-plads.

Nyt land i top-10 er Kroatien, mens USA og Canada, der registreres sammen, er gledet ud.

Billede

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen