Berlingske Business

Mobil i bilen er livsfarligt

Mange erhvervs- og lastbilchauffører snakker i mobiltelefon under arbejdet, selv om de sætter eget og andres liv på spil.

Adskillige folketingspolitikere har krævet, at mobilsnak med håndholdt telefon bliver straffet med klip i kørekortet, men foreløbig er der ikke taget initiativer til en lovgivning. Men dokumentationschef Jesper Sølund, Rådet for større Færdselssikkerhed, mener, at den danske lovgivning trænger til en alvorlig opstramning. Det fortæller TV SYD.

Den sydjyske tv-station dokumenterede tirsdag, at bilister, erhvervs-bilister og lastbilchauffører i stort omfang taler i håndholdt mobiltelefon, selv om de sætter deres eget og andres liv på spil.

Antallet af mobilsnakkende bilister med håndholdte telefoner ligger formentlig på mellem fem og ti procent, konkluderer tv-stationen.

Bøde på 500 kr.

Reglerne siger ellers, at bilister kun må snakke i mobiltelefon samt sende og modtage tekstbeskeder, hvis telefonen ikke er håndholdt. Ellers koster det en bøde på 500 kroner.

En amerikansk undersøgelse viser, at mobilsnak nedsætter bilisternes koncentration under kørslen, samt at det er lige farligt at bruge håndholdt og ikke håndholdt telefon. Det er alene de handlinger, som fjerner bilistens koncentration om trafikken, der er afgørende, fortæller TV SYD. 

Således giver eksempelvis tastning af et telefonnummer og opkalden forøget risiko på 5,9 gange. Og tastningen af en tekstbesked øger risikoen for en ulykke med 23,2 gange.

Fornyligt viste et forskningsprojekt fra Aalborg Universitet udarbejdet af trafiksociolog Anette Jerup Jørgensen ligeledes, at danske billister tager let på forbuddet mod at tale i håndholdt mobiltelefon under kørslen, konkluderer nyt forskningsprojekt. Her kan du læse om forskningsprojektet samt og om Anette Jerup Jørgensens fire kategorier af mobilsnakkende bilister - eller såkaldte 'mobilister'

Bilister sludrer i mobil bag rattet

Hvilken type mobilist er du?


Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen