Berlingske Business

Minkavlere får milliardtab

400 kinesere på storindkøb af minkskind i Danmark
Ifølge prognoserne fra Seges er nedturen langt fra forbi for minkavlerne. Branchen ventes samlet set at få et underskud på 800 mio. kr. i 2017 og 500 mio. kr. i 2018. Foto:

Efter en række gyldne år kommer de danske minkavlere ud af 2016 med et dundrende underskud på i alt 1,3 mia. kr., skriver Finans.

Det viser nye prognoser fra landbrugets rådgivningscenter, Seges. Et underskud på 1,3 mia. kr. svarer til, at hver enkelt minkfarm har haft et driftsunderskud på 1,1 mio. kr. efter udbetaling af løn til ejeren.

15BUSFlere-modefirmaer-pr#2.jpg


Ifølge prognoserne fra Seges er nedturen langt fra forbi for minkavlerne. Branchen ventes samlet set at få et underskud på 800 mio. kr. i 2017 og 500 mio. kr. i 2018. Hvis prognoserne kommer til at holde stik, vil den aktuelle nedtur dermed efterlade minkavlerne med et samlet underskud på 2,6 mia. kr.

Formanden for de danske minkavlere, Tage Pedersen, har dog ikke den store fidus til prognoserne.

»Det er fuldstændig umuligt at forudsige, hvordan prisen på minkskind vil udvikle sig. Jeg ved ikke engang, hvordan priserne bliver på den næste auktion i februar. Det eneste vi ved med sikkerhed er, at produktionen af skind falder meget voldsomt i lande som Kina, hvilket med tiden vil få priserne til stige,« siger Tage Pedersen, der også er formand for minkavlernes fælles salgsselskab, auktionshuset Kopenhagen Fur.

Mink


Tage Pedersen medgiver dog, at stort set alle minkavlere har haft store underskud i 2016 og, at 2017 er indledt med skindpriser, som også er tabsgivende for avlerne.

»Heldigvis har størstedelen af avlerne været i branchen en del år og er derfor velkonsoliderede. Der blev etableret meget få nye farme i 2014 og 2015, så der er ingen grund til at frygte, at de aktuelle underskud vil udløse en masse konkurser,« siger Tage Pedersen til Finans.

Tekstil

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen