Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Ministre skal kæmpe for kampfly-kroner i USA

To ministre tager til USA for at sikre danske firmaer kontrakter i produktionen af F-35-kampflyene.

København. Det er med en klar mission, når to danske ministre i næste måned sætter kursen mod den amerikanske flyproducent Lockheed Martins fabrik i Fort Worth i Texas: Skaf flest mulige kontrakter hjem til den danske forsvarsindustri.

Ministrene er forsvarsminister Peter Christensen (V) og erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V), og ifølge sidstnævnte er turens formål at kæmpe for de danske firmaer.

- Det er derfor, vi tager til USA. Det er for at få afdækket forretningspotentialet, og vi kommer til at arbejde dag og nat for at få flest mulige penge ind i danske virksomheder, siger Troels Lund Poulsen.

Ved industridagene i Washington deltager de danske virksomheder også selv, og deres tilstedeværelse kan ifølge ministeren blive afgørende:

- Det handler jo også om noget så banalt som at få virksomhederne til at møde de rigtige mennesker hos Lockheed Martin, der jo er en kæmpe organisation.

F-35-kampflyet har været under udvikling i årtier, og de første par hundrede fly har allerede forladt hangarerne og er i færd med at blive indfaset i luftvåbnene i blandt andet USA, Norge og Holland.

Derfor kunne kritikere mene, at det er lidt sent, at danske virksomheder gør haneben for at blive en del af produktionslinjen, men det afviser Frank Bill, der er forsvars- og sikkerhedspolitisk chef i Dansk Industri.

- Det er jo langt fra første gang, at vi taler med Lockheed, men denne gang taler vi med større vægt, for nu er vi fra et land, der skal have flyene, siger han.

Dertil kommer, at Lockheed Martin er i færd med at øge produktionen fra de cirka fem fly, de producerer om måneden i dag.

- De skal jo op og lave 3000 fly, så der bliver brug for nogle nye leverandører af de samme komponenter, så man kan sikre, at produktionen kan fortsætte, hvis en underleverandør pludselig ikke længere er der, siger Frank Bill.

I tillæg til en bid af produktionskagen skal de danske virksomheder også kæmpe om kontrakter på at vedligeholde de højteknologiske fly gennem de næste 30-40 år.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen