Berlingske Business
10:49Sydbank: Høj inflation i Storbritannien øger spændingen om rentemøde

Ministers plan for ligeløn: Send nu mænd på barsel

04BUSPix-Ellen-182841.jpg
Ligestillingsminister Ellen Trane Nørby (V) vil ikke indføre obligatorisk barselsorlov for mænd og forsøger i stedet at opfordre virksomhederne til at få flere mænd til at tage orlov. Foto: Bax Lindhardt

Ligestillingsminister Ellen Trane Nørby (V) spiller nu ligestillingsbolden over til virksomhederne i håb om at lokke flere mænd på barsel. Det kan nemlig give kvinderne bedre balance mellem karriere og familieliv, mener hun.

Mens fædre i vores nordiske broderlande tegner sig for omkring en fjerdedel af den samlede afholdte barselsorlov, halter danske mænd langt bagud og holder bare syv pct. af orloven.

I Norge, Sverige og Island er der øremærket fædreorlov, men det vil Venstre-regeringen undgå. Derfor inddrager ligestillingsminister Ellen Trane Nørby (V) nu virksomheder og organisationer i det private erhvervsliv for at få deres hjælp til at lokke flere danske mænd til at holde barsel.

Mere fædreorlov kan nemlig skabe mere balance mellem karriere- og familieliv for kvinderne og sende et attraktivt signal om mangfoldighed til unge talenter, mener hun.

04BUSPix-advokater-211145.jpg

Ellen Trane Nørby afholdt torsdag et såkaldt dialogmøde med 25 virksomheder og organisationer om fædreorlov. Blandt deltagerne på mødet var topnavne som Novo Nordisk, IKEA, Falck, Mærsk, ISS, Kromann Reumert og TDC.

»En mere ligelig fordeling af orloven kan give gevinster både for den enkelte familie og for virksomhederne. Det gælder eksempelvis i forbindelse med rekruttering og fastholdelse og i forhold til balance mellem arbejds- og privatliv. Det er også en fordel for samfundet, når både mænd og kvinders ressourcer kommer mere i spil både på arbejdspladsen og i hjemmet,« mener Ellen Trane Nørby.

»Politikerne skal ikke blande sig i, hvordan den enkelte familie vælger at indrette sig. Men vi skal gøre det mere legitimt og naturligt, at fædre også bruger de rettigheder, de har. Her kan virksomheder og organisationer spille en afgørende rolle,« tilføjer hun.

Det kan betale sig

Ellen Trane Nørby peger på, at der allerede er virksomheder, som har formået at skabe en kultur, som bidrager til en bedre balance mellem fars og mors forældreorlov. Gevinsterne af det skal frem til inspiration for andre: »Det kan simpelthen betale sig både for virksomhederne og for samfundet at understøtte, at fædre også tager del i orloven,« mener hun.

Teleselskabet TDC er en af de virksomheder, der har skabt en kultur, hvor flere mænd tager en større del af forældreorloven. TDC har blandt andet gennemført en intern kampagne rettet mod fædre om deres ret til forældreorlov. Det har betydet, at over 80 procent af fædrene i TDC i 2015 holdt forældreorlov mod kun 13 pct. i 2002.

04BUSPix-Peter-Bundgaard-17.jpg

En undersøgelse fra Institut for Menneskerettigheder viser, at hver femte mand er bange for, at en lang barselsorlov ville få negative konsekvenser for deres job og karriere, og det stiller krav til virksomhedernes kommunikation til medarbejderne, mener Steen Müntzberg, der er underdirektør i Dansk Arbejdsgiverforening (DA)

»Det er vigtigt, at ledelserne er klare i deres kommunikation. Undersøgelsen viser, hvad oplevelsen er hos den enkelte, og det behøver ikke nødvendigvis at være rigtigt. Jeg tror, der er en stor grad af misforståelser og forventninger hos fædrene, som ikke har bund i virkeligheden,« siger han.

Toperhvervskvinden Stine Bosse skabte i sidste uge furore på de sociale medier med et krav om at gøre det obligatorisk for mænd at holde en del af barselsorloven, ligesom de øvrige nordiske land har gjort.

»Barselsorloven bør deles af far og mor, så startpositionen som forælder bliver ens for kønnene. Kvinder får typisk to børn, og to år er rigtigt lang tid at være uden for arbejdsliv og karriere. Det betyder, at det kan være uoverstigeligt svært at komme tilbage til jobbet. Mange kvinder fristes til at hoppe ned i gryden og gå ned i tid for at prioritere hjemmet frem for at genoptage karrieren. Derfor bør forældrene dele barselsorloven mellem sig,« sagde hun til Berlingske.

Bosses tvangs-barsel til mænd splitter de sociale medier

Men der er lange udsigter til øremærket barsel til mænd. Helle Thorning-Schmidt-regeringen opgav efter modstand fra Bjarne Corydon, og den nuværende Venstre-ledede regering har ingen ønsker i den retning. Så nu ligger bolden hos virksomhederne.

Fædregruppe

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen