Berlingske Business
09:03Genmab tager teten i grønt C25

Ministeriernes indkøb kommer aldrig i udbud

Christiansborg
På trods af at ministerierne siden 2012 har været forpligtet til at indberette planer om indkøb af alt fra kontorartikler til optimeret togdrift, er det aldrig sket. Pinligt og stærkt kritisabelt, lyder det fra brancheorganisationer. Foto:

På trods af at ministerierne siden 2012 har været forpligtet til at indberette planer om indkøb af alt fra kontorartikler til optimeret togdrift, er det aldrig sket. Pinligt og stærkt kritisabelt, lyder det fra brancheorganisationer.

Når staten planlægger at indkøbe nye computere, opvaskemaskiner, forbrugerundersøgelser eller en optimering af togdriften, skal indkøbsplanerne annonceres. På den måde kan virksomheder og leverandører nemlig få overblik over, hvilke produkter ministerierne har brug for, og på den måde får staten de bedste priser og skarpeste tilbud. Selv om de 19 danske ministerier har haft pligt til at fremlægge planerne for kommende indkøb siden 2012, er det ikke sket én eneste gang, skriver Jyllands-Posten.

danske bank opruster deres digitale udbud

»Det er pinligt,« lyder der fra branchedirektør i DI Service Mette Rose Skaksen.

Også Jakob Scharff, som er markedschef i Dansk Erhverv finder det stærkt kritisabelt, at ministerierne ikke kan overholde de regler, de har sat op for sig selv.

»Hele pointen er, at ministerierne skal være gennemsigtige, så man kan se, hvad der er på vej, så man kan forberede sig. Men når ministerierne ikke overholder deres egne regler, så er det svært,« siger han til Jyllands-Posten.

I 2013 købte staten varer for 40 milliarder kroner og tjenesteydelser for 21 milliarder kroner hos private virksomheder. Mens mange af de statslige institutioner har haft mange opgaver i udbud, er ingen af ministeriernes indkøb endt på en årlig indkøbsliste.

Det er Finansministeriet, der er ansvarlig for, at reglerne bliver fulgt, men ministeriet henviser til Moderniseringsstyrelsen.

danske bank opruster deres digitale udbud

I en skriftlig kommentar til Jyllands-Posten erkender vicedirektør i Moderniseringsstyrelsen Hanne Petersen, at indkøbsplanerne ikke er offentliggjort i »tilstrækkeligt omfang«, og at der skal ses på, om de nuværende regler skal ændres.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen