Berlingske Business

Minister vil have pensionskasser til at bygge veje og broer

Statsministerens spørgetime og møde i Folketingssalen
Arkivfoto. Når fremtidens broer, veje og tunneler skal bygges, skal staten i højere grad sætte sig på bagsædet og lade private aktører stå i spidsen. Foto:

Når fremtidens broer, veje og tunneler skal bygges, skal staten i højere grad sætte sig på bagsædet og lade private aktører stå i spidsen.

Det mener transportminister Ole Birk Olesen (LA). Han holdt derfor møde mandag med en række pensionsselskaber og kommuner.

På dagsordenen var, hvordan den danske infrastruktur fremover kan blive bygget af andre end staten. Det skal ske med de såkaldte offentlig-private-partnerskaber (OPP).

- Vores beregninger viser, at det giver god mening at bygge flere ting, end der er penge til i staten. For en række veje, tunneler og broer er det sådan, at samfundet bliver rigere, hvis vi bygger det, end hvis vi lader være, siger Ole Birk Olesen.

På mødet lød det fra de private aktører, at de er parat til at gå med i OPP-projekter, hvis det er en god forretning.

Pix: DSB1

Ifølge Ole Birk Olesen må politikere heller ikke være forskrækkede over at lukke private investorer ind, hvis det kan give de bedste løsninger til den bedste pris.

- Staten fattes penge, og der er regler for, hvor stor en gæld vi må have. Det sætter grænser for, hvor meget staten kan bygge. Så hvis vi kan skaffe penge på anden vis, er det en fordel, siger ministeren.

Med sig til mødet havde transportministeren tre konkrete projekter, der muligvis kan blive til virkelighed via OPP.

Det drejer sig om en havnetunnel i København, en tredje Limfjordsforbindelse og en forbindelse ved Randers Fjord. Ifølge ministeren blev der taget godt imod idéerne.

Onsdag - Solceller

De nye projekter kan blive finansieret af brugerbetaling, hvor bilister for eksempel skal betale for at køre over en bro. Der kan også være tale om, at staten betaler en form for "husleje" for at benytte veje og tunneler.

Det er op til staten, hvornår der skal betales en årlig leje, og hvornår danskerne skal have pungen op af lommen. Det vil blive fastsat, når en aftale om et byggeri bliver indgået.

Transportministeren har ikke sat mål for, hvor mange OPP-projekter der skal sættes i søen de kommende år.

06BUSPix-Tomas-bred-151638.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen