Berlingske Business

»Mine danske stuepiger kan tælles på én hånd«

11BUSDorte-Krak.jpg
Dorte Krak fra Arp-Hansen. Foto: Claus Bech

Administrerende direktør Dorte Krak fra Arp-Hansen Hotel Group taler rent ud af posen om danskernes tilbageholdenhed med at påtage sig lavtlønsjob. Ud af hotelkædens stuepiger, der klarer 3.500 værelser, er mindre end en håndfuld danskere.

Administrerende direktør Dorte Krak fra hotelkæden Arp-Hansen Hotel Group har ligesom resten af branchen i Danmark bevær med at få danskere til at tage lavtlønnede job med opgaver som rengøring, opvask og natarbejde.

»Overordnet kan vi i hotelbranchen godt mærke, at det er vanskeligt at få etniske danskere til at tage lavtlønsarbejde, og dermed ser vi også en udfordring i dag og fremadrettet i at få besat stillinger inden for rengøring, opvask, natarbejde med videre,« siger hun.

11BUSforside-pix.jpg

Netværk skaffer medarbejdere

»Heldigvis har i et stærkt netværk af leverandører inden for netop rengøring, som forstår at rekruttere medarbejdere med anden etnisk baggrund end dansk. Sammen med dem uddanner vi medarbejderne til at kunne varetage disse jobfunktioner, som måske ikke kræver, at man direkte kan tale og skrive dansk, men at medarbejderne kan forstå og begå sig på engelsk over for gæster og kolleger. Det fungerer meget godt.«

11BUSmarcin.jpg

Dorte Krak er ikke bange for at kalde en spade for en spade, når det gælder danskernes manglende lyst til at påtage sig lavtlønsjob: »For at sætte sagen på spidsen, tror jeg, at jeg kan tælle mine etnisk danske stuepiger på én hånd. Og til 3.500 værelser har vi selvfølgelig rigtigt mange stuepiger tilknyttet,« siger Dorte Krak.

Arp-Hansen Hotel Group er en af Danmarks succesfulde hotelkæder. Gruppen omsatte sidste år for 864 millioner kroner og tjente 158 millioner kroner før skat.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen