Berlingske Business

Milliardtab giver Snapchats aktier en kæmpe mavepuster

FILE PHOTO - A billboard displ
Snap Inc. blev børsnoteret tidligere på året. Selskabets første kvartalsregnskab skuffer (arkivfoto). Reuters/Lucas Jackson

Selskabet bag den populære tjeneste præsenterede onsdag et tab på 2,2 milliarder dollar for første kvartal.

San Francisco. Selskabet bag den populære onlinetjeneste Snapchat, Snap Inc., måtte se sine aktier styrtdykke onsdag.

Det skete, efter at Snap Inc. havde præsenteret det første kvartalsregnskab, siden selskabets børsnotering tidligere på året.

Regnskabet var blandt andet skæmmet af et tab på 2,2 milliarder dollar - godt 15 milliarder kroner.

Selskabet skuffede også analytikere ved at præsentere en omsætning på blot 149,6 millioner dollar for årets første tre måneder.

Snapchats aktier faldt med næsten 24 procent umiddelbart før børsernes lukning onsdag.

Den californiske tjeneste er kendt for sine korte og forsvindende beskeder, som brugerne kan sende til hinanden.

Snap Inc. oplyser, at tjenesten havde 166 millioner brugere ved udgangen af marts. Det er 36 procent flere end på samme tidspunkt sidste år, men blot fem procent flere end ved udgangen af 2016.

Medstifter og administrerende direktør Evan Spiegel siger, at Snapchat arbejder på at forbedre og promovere tjenesten til styresystemet Android.

Det kan ifølge direktøren bane vejen for mere vækst på verdensplan.

- Vi har stadig et stort arbejde foran os, men vi er begejstrede for de store fremskridt, vi har gjort på så kort tid, siger han.

Imens forholder en række kritikere sig mere skeptisk over for Snapchats vækstpotentiale.

Ross Gerber fra investeringsselskabet Gerber Kawasaki skriver på Twitter:

- Snaps brugervækst er næsten nul, og selskabet mister 50 millioner om måneden. Dette er så dårligt drevet. Skynd jer væk. Dette er værre end Twitter.

Eksperter er generelt uenige om udsigterne for Snapchat i fremtiden. Hvor nogle mener, at tjenesten har samme potentiale som giganten Facebook, mener andre, at Snapchats fremtid ser anderledes dyster ud.

Selskabet forsikrer investorerne om, at Snapchat kan generere en massiv omsætning gennem annoncer rettet mod brugerne, der hovedsageligt er mellem 18 og 34 år.

/ritzau/AFP

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen