Berlingske Business
08:01Aktivistisk pengetank vil skære europæisk storbank op i tre dele

Miljøkrav udfordrer SMV'erne

Miljøkrav breder sig i stigende grad fra de store internationale kunder og ned i produktkæden til de mindre underleverandører.

Derfor forsøger Miljøstyrelsen nu at få de små og mellemstore virksomheder (SMV''er) til at blive mere bevidste

om, hvordan miljøforhold påvirker deres markedsmuligheder.



I de kommende tre dage holdes den internationale EuroEnvironment 2002-konference

i Aalborg Kongres- og Kulturcenter. Konferencen sætter fokus på erhvervslivets miljøforpligtelser på globalt

plan. Internationale virksomhedsledere, organisationsfolk og politikere vil diskutere, den indsats erhvervslivet skal yde for at nå

en global bæredygtig udvikling.



Men for en mindre VVS-virksomhed, tekstilproducent eller maskinfabrik kan det være

svært at forholde sig til den globale bæredygtige udvikling, selvom også også mindre virksomheder i stigende

grad oplever, at miljøforhold påvirker markedsmulighederne.



Det er en af grundene til, at Miljøstyrelsen

og Miljørådet for Renere Produkter nu sætter fokus på problemet og har valgt at udgive en pjece, som giver

konkrete eksempler på, hvordan miljøarbejde kan foregå ude i virksomhederne, og som opstiller ti gode råd

om grønne erhvervsmuligheder for SMV''er.



For miljøkrav breder sig i stigende grad ned i produktkæden til

de mindre virksomheder.



- Flere og flere virksomheder oplever i disse år, at der kommer miljøkrav fra især

internationale kunder. Det er en stor udfordring, som kan løses gennem et aktivt samarbejde med andre virksomheder i produktkæden,

siger Anna Lise Mortensen, formand for Miljørådet for Renere Produkter og såkaldt bæredygtighedsdirektør

hos emballagevirksomheden Brdr. Hartmann A/S.

Marked frem for regler

Dansk Industri (DI) er enig i, at det er relevant for

langt de fleste virksomheder konkret at overveje, hvordan deres muligheder på markedet påvirkes af miljøkrav. Industrikunder

oplever stadig større fokus på miljøforhold fra kunderne på business-to-business-markedet, hvor hovedparten

af al handel foregår. Miljøkrav fra politisk hånd spiller derimod kun en mindre rolle for markedsmulighederne.



-

Den nationale miljøregulering sætter rammer for alle virksomhederne, men markedet kan trække mere end reguleringen.

Det handler ikke længere alene om at kunne levere varer til tiden. Kunderne stiller også krav til leverandørerne

blandt andet om produktets miljøpåvirkning, siger Helle Juhler-Kristoffersen, fagleder i DI''s miljø og arbejdsmiljø

funktion.



Derfor bør enhver virksomhed ifølge Helle Juhler-Kristoffersen overveje, i hvilket omfang det f.eks.

er relevant at gennemføre miljøforbedringer i produktionen, udvikle renere produkter eller sørge for en registrering

af, hvad virksomheden bruger i produktionen, så den er forberedt på eventuelle krav fra kunden.



- Har en virksomhed

først gennemført f.eks. miljøledelse på grund af krav fra de kunder, de allerede har, bør den også

overveje, om det er noget man kan bruge i markedsføringen over for andre kunder, siger Helle Juhler-Kristoffersen.



Behovet

for at være bevidst om miljøforholdenes indvirkning på markedsmuligheder gælder dog ikke kun for underleverandører.

Også producenter af mærkevarer og andre former for forbrugsvarer oplever i stigende grad miljøkrav, fremgår

det af Miljøstyrelsens og Miljørådets pjece.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen