Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Midaldrende Harry Potter tryller stadig for boghandlere

Harry Potter - 201608011142074
Den nye Harry Potter bog bliver revet ned af hylderne. Dermed er der stadig gang i magien for troldmanden, der er hovedpersonen i den populære bogserie af samme navn. (arkivfoto) Scanpix/Gabriel Bouys

Troldmanden Harry Potter kan trods sin nu modne alder stadig give tomme hylder i landets bogbutikker.

Den nu midaldrende troldmand Harry Potter har stadig rigeligt magi tilbage for udgivere og bogbutikker.

Natten til søndag blev bogen "Harry Potter and the cursed child", hvor den fiktive troldmand er blevet voksen og far, udgivet på engelsk i butikker over hele verden, også i Danmark.

Allerede nu må flere bogbutikker melde udsolgt.

- Forventningerne til bogen har hele tiden været store, men lidt mere afventende. For det er ikke en rigtig bog i serien, men manuskriptet til et teaterstykke.

- Men det er gået ligesom de andre gange og er blevet en enorm succes. Vi er blevet taget med storm, har stort set udsolgt og venter med spænding på den næste sending, vi får hjem, siger administrerende direktør for bogkæden Arnold Busck, Helle Busck Fensvig.

Også hos kæden Bog & Ide har der været gang i salget.

- Der er stadig meget stor interesse for Harry Potter og et stort hype. Vi har stadig eksemplarer tilbage, men har hørt fra den første butik, at de er løbet tør, siger Anders Dahl Iversen, kædechef i Bog & Ide.

For nuværende er der blot tale om den engelske udgave. Senere på året kommer en dansk version.

- De inkarnerede fans skal læse den med det samme, mens andre skal have den danske version. Så der vil komme en bølge til senere på året, hvilket vi selvfølgelig kan glæde os over.

- Store titler gør altid en forskel for os og giver et stort bidrag til fortjenesten. Det er altid godt, når der kommer noget spændende nyt, siger Helle Busck Fensvig, mens Anders Dahl fra Bog & Ide fortæller:

- Det er sådan en titel, som vi kommer til at kunne se i salget for hele året. Den lægger sig tungt, og specielt de her dage giver virkelig noget. Og når den danske version kommer, venter vi det samme.

I Danmark ejer Gyldendal rettighederne til Harry Potter. Forlaget ønsker ikke at sætte tal på, hvad det betyder, når en megasællert som Harry Potter kommer ind ad døren.

Da den sidste bog i serien kom ud i 2007, var den så stor, at den blev nævnt særskilt i årsregnskabet.

- Harry Potter og Dødsregalierne levede med et historisk førsteoplag på hele 130.000 eksemplarer op til de høje forventninger, skrev Gyldendal den gang.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen