Berlingske Business

Microsofts investering i skytjenester giver økonomisk pote

FRANCE-TECHNOLOGY-ECONOMY - 20
Microsoft-boss Satya Nadella er godt tilfreds med Microsofts resultater i det seneste regnskabsår. Gerard Julien/arkiv/Ritzau Scanpix

It-giganten Microsoft kan fejre et fantastisk regnskabsår, siger selskabets direktør, Satya Nadella.

New York. Microsoft har torsdag præsenteret et regnskab, der viser, at selskabets omsætning steg i det seneste kvartal, der er regnskabsårets fjerde.

Særligt selskabets investeringer i skytjenester (online lagring af data, red.) og kunstig intelligens har givet pote, fremgår det af regnskabet.

Den amerikanske it-gigant hævede sin indtægt med ti procent til 8,8 milliarder dollar. Den samlede omsætning steg til 30,1 milliarder dollar, hvilket er 17 procent mere end samme periode sidste år.

Microsoft har generelt oplevet fremgang i løbet af det seneste regnskabsår. Og det glæder selvsagt selskabets administrerende direktør, Satya Nadella.

- Vi har haft et fantastisk år, siger han.

- Vores tidlige investeringer i den intelligente sky betaler sig, og vi vil fortsætte med at udvide vores rækkevidde i et stort og voksende marked med plads til forskellig innovation, lyder det fra Microsoft-bossen.

Det sociale medie LinkedIn, som Microsoft købte for to år siden, steg også i det seneste kvartal. LinkedIn steg med 13 procent til 9,7 milliarder dollar.

Microsofts investeringer i skytjenester betyder, at selskabet ikke længere er lige så afhængigt af sit styresystem Windows' succes.

Windows, der tidligere dominerede markedet for styresystemer, er blevet overhalet af mobile løsninger fra rivalerne Google og Apple.

Microsoft har også indgået en række samarbejde med store firmaer. Heriblandt Starbucks, General Electric, Bayer, Telefonica samt basketball- og golfforbundene NBA og PGA.

Senest har Microsoft indgået et samarbejde med handelskæmpen Walmart.

Et strategisk samarbejde mellem de to skal blandt andet hjælpe Walmart i kampen mod giganten Amazon.

/ritzau/AFP

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen