Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Mest miljø for pengene i Østeuropa og Rusland

At betale for miljøforbedringer i udlandet er en realistisk mulighed frem for at blive ved med at begrænse CO2-udledningen

hjemme i Danmark ved f.eks. at bygge vindmøller. Men præcist, hvor meget mere miljø for pengene man får,

er svært at sige.



Det er konklusionen i en ny rapport fra det omstridte Institut for Miljøvurdering.



Rapporten,

der er udarbejdet af cand. polyt. Anders Kristoffersen, bygger blandt andet på Det Økonomiske Råds vismandsrapport

fra foråret.



Vismandsrapporten indeholdt en vurdering af 90'ernes miljø- og energipolitik og anbefalede - på

baggrund af erfaringer fra Holland - at købe CO2-reduktioner i udlandet som alternativ til de nationale tiltag. Initiativer

i f.eks. Østeuropa eller Rusland er nemlig billigere sammenholdt med priser på tiltag i Danmark.



Selvom Miljøvurderingsinstituttets

rapport bl.a. på den baggrund konkluderer, at Danmark får mest miljø for pengene ved at betale for CO2-reduktioner

i udlandet, er instituttet dog ikke meget for at sætte konkrete tal på, hvad Danmark kan spare. For mulighederne for at gennemføre

internationale CO2-reduktioner er forbundet med stor usikkerhed.

CO2 i udlandet

Ifølge den såkaldte Kyoto-aftale,

som sætter mål for, hvor meget udslippet af CO2 og andre drivhusgasser skal reduceres frem til perioden 2008 til 2012,

har et land mulighed for at få godskrevet reduktioner, som det gennemfører i et andet land. Kyoto-aftalen åbner

for tre muligheder, nemlig:



l Kvotehandel mellem lande, virksomheder eller individer - der er planer om at oprette et internt

kvotemarked i EU, men det er endnu ikke på plads.



l Joint Implementation-projekter - hvor to lande indgår en aftale

om, at et land udfører et CO2-reducerende projekt i et andet land, som også har pligt til at reducere CO2-udslippet (f.eks.

at Danmark gennemfører et projekt i Polen), hvorefter de to lande fordeler CO2-reduktionerne mellem sig. Markedet for den type

projekter er primært Østeuropa.



l CDM-projekter - hvor et land udfører et CO2-reducerende projekt i et land,

som ikke er forpligtet til at reducere CO2-udslippet. Her vil primært være tale om projekter udført i udviklingslande.



Men

det er svært at fastsætte en nøjagtig pris for at handle med ubrugte CO2-kvoter.



I øjeblikket antager

man, at der er tale om relativt lave priser, men i takt med, at vi nærmer os 2008-2012, vil efterspørgslen formentlig

vokse med prisstigninger til følge.



Af samme grund er der kun lille interesse for Joint Implementation og CDM-projekter.



Samtidig

mangler der en afklaring af reglerne på flere centrale områder.

Dyre møller

Derfor kan Institut for Miljøvurdering

ikke sige noget præcist om, hvor meget Danmark kan spare ved at købe sig til miljøforbedringer i udlandet, ligesom

det ikke kan sige noget konkret om, hvor stort reduktionspotentialet er - andet end at det er stort.



Instituttet vurderer dog,

at prisen for at reducere CO2-udslippet med ét ton i øjeblikket formentlig udgør ca. 20-40 kr., men vil være

stigende i de kommende år.



Skal Danmark til sammenligning gennemføre hele den krævede CO2-reduktion ved at

opføre havvindmøller, vil prisen løbe op i totalt 33 mia. kr. eller 243 kr. pr. ton.



Derfor når Institut

for Miljøvurdering frem til, at man får mest miljø for pengene ved at gennemføre miljøforbedringer

i udlandet frem for at bygge vindmøller - eller indføre nye energiafgifter og energispareinitiativer i Danmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen