Berlingske Business

Meningsløse jobkurser spilder lediges tid

Private virksomheder skal lære de mange ledige at søge job. Tre ud af fire kursister opfatter kurserne som komplet spild af tid

Tusindvis af dagpengemodtagere sendes i disse måneder på jobsøgningskurser hos private kursusfirmaer.
Ifølge en undersøgelse foretaget blandt 730 ledige HK-medlemmer mener tre ud af fire, at kontakten til de såkaldte 'private aktører' ikke har hjulpet dem tættere på at finde et fast arbejde.

Det skriver gratisavisen 24Timer.

- Vores tilbagemeldinger tyder på, at mange af de her kurser er helt indholdsløse. De fleste ledige i dag har lært at skrive en ansøgning, så det ser ud til, at samfundet spilder rigtigt mange penge på at lære dygtige mennesker ting, de allerede kan, siger HK-formand Kim Simonsen.

De seneste opgørelser fra Arbejdsmarkedsstyrelsen vi­ser, at næsten 92.000 danske a-kassemedlemmer er arbejdsløse. I maj måned havde de offentlige jobcentre udliciteret aktiveringsforløb for næsten 20.000 af dem til private aktører - der gennemsnitligt tager omkring 20.000 kroner for et aktiveringsforløb for ledige.

Alene sidste år brugte staten 175 millioner kroner på at sende ledige videre til private virksomheder.

Skummer ikke fløden

Job.dk er en af de 18 private virksomheder, som Arbejdsmarkedsstyrelsen har godkendt til at varetage de såkaldte kontaktforløb for ledige med længere videregående uddannelser. Markedschef Claus Hvass mener bestemt ikke, at virksomhederne skummer fløden på grund af krisen:

- Der findes bestemt både gode og dårlige forløb. Vi ville gerne levere deluxe-produkter, men hele indsatsen er præget af, at markedet er ekstremt presset på pris, siger han.

- mja

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen