Berlingske Business

Medbestemmelse og uformel tone skal lokke talenter til Danmark

Billede
Højtuddannede udlændinge er fristet af den danske arbejdsform, mener Dansk Industri. Free/Colourbox

Dansk Industri vil have politikerne og universiteterne til at hjælpe med at lokke højt uddannede til landet.

København. Højtuddannet udenlandsk arbejdskraft smider flere penge i statskassen, end de hiver ud. Derfor vil Dansk Industri (DI) have hjælp til at lokke de personer til landet.

Det skal ske ved at fremhæve blandt andet en uformel tone på arbejdspladsen og medbestemmelse.

En analyse, som Tænketanken Dea har lavet for Dansk Industri, viser, at en højtuddannet person, der tager sin familie med til Danmark, i gennemsnit er en overskudsforretning på 2,2 millioner kroner i sin tid i landet.

Derfor håber Linda Wendelboe, der er chef for DI Global Talent, at politikere og universiteter vil hjælpe med få de kloge hoveder til Danmark.

Business people conference

Først og fremmest mener hun, at Danmark bør have en talentstrategi. Den skal bygge på en analyse af, hvor danske virksomheder savner kvalificeret arbejdskraft, som Danmark ikke kan uddanne selv.

Herefter skal det føre til en branding-strategi for at lokke den arbejdskraft til landet.

- Det er specielt indenfor de tekniske og naturfaglige områder, at der er mangel på kvalificerede medarbejdere. Det er sådan noget som ingeniører, it-specialister og eksperter indenfor biovidenskab, siger hun.

Derfor skal politikere, myndigheder, universiteter og virksomheder i gang med "at fortælle historien om Danmark som karriereland".

Billede

- Vi har faktisk nogle af de ting, som de udenlandske talenter efterspørger, siger Linda Wendelboe.

- Vi har gode karrieremuligheder. Vi har høje lønninger. Vi har et sikkert samfund, som er trygt at skabe en familie i. Vi har ry for et godt forhold til arbejdsliv, som især mange børnefamilier efterspørger.

- Og så er den danske arbejdsform med en uformel tone, fladt hierarki og medbestemmelse noget, som mange finder attraktivt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen