Berlingske Business

Medarbejdere skal selv betale for fodboldfri under VM

Medarbejderne skal typisk selv betale for frihed til at se VM i fodbold, og virksomhederne vil først arrangere

fælles fodbold på storskærm, hvis Danmark går videre fra de indledende runder.


Erhvervsbladet har talt

med en række små- og mellemstore virksomheder om, hvordan de klare sig igennem VM-perioden.



Kontor-VM

VM i fodbold

i Sydkorea/Japan som sparkes i gang ved udgangen i denne måned. Turneringen er med dansk deltagelse og har derfor stor interesse for

folk på arbejde - ikke mindst de mandlige.


Fodbold turneringen vil givetvis trække ned i produktiviteten da kampene bliver

sendt midt i arbejdstiden om formiddagen, eksempvis spilles to af Danmarks tre indledende kampe på hverdage henholdsvis kl.

8.30 og kl. 11.00.



Ingen hobbyvirksomhed

På Kjulerup Maskinværksted i Ringsted på Sjælland skal

de otte ansatte ikke regne med formiddagsbold i arbejdstiden.


- Det er jo ikke en hobbyvirksomhed det her. Hvis vi får

en maskine ind, der er gået i stykker, så skal den laves, og så er det ligegyldigt om det er juleaften eller der

er VM i fodbold. Hvis mine medarbejdere vil se fodbold, så må de optage det på video, siger direktør Per

Kristensen, Kjulerup Maskinværksted.



Ingen særbehandling

Jydsk Aluminium Industri i Herning, der producerer

komponenter til bl.a. lastbilindustrien og pumpeindustrien, har ikke tænkt sig at favorisere fodboldtilhængerne blandt

de 210 ansatte på virksomheden.


- Der er jo også medarbejdere, der interesserer sig for andre sportsgrene, og så

kan vi jo blive ved med at arrangere sportsarrangementer. Men hvis Danmark kommer i finalen, så vil det være naivt at

tro, at folk kommer på arbejde, siger produktionschef Niels Jørgen Madsen.



Kun kvinder

Direktør for

Jewa Montage Aps i Nordborg på Als, Brian Faust er formentlig en af de få virksomhedsledere, der ikke får bøvl

med de ansatte under VM i fodbold.


- Nej, det har jeg ingen problemer med.


- Mine seks medarbejdere er måske endda

glade for at slippe hjemmefra mens der er fodbold, for det er kvinder alle sammen, siger Brian Faust, som heller ikke selv kommer

til at se kampene direkte.



Ingen fællesarrangement

- Dem som er meget interesserede kan se fodbold på et fjernsyn

i virksomheden, men vil laver ikke noget fællesarrangement. Vi arbejder med frihed under ansvar og folk skal ikke blive længere

fordi de ser fodbold. Vi forventer til gengæld, at man fortsat lever op til målsætningerne. Hvis Danmark kommer

videre fra de indledende runder laver vi nok noget fælles, siger Rasmus Kristensen, kommunikationsmedarbejder i Jubii, Danmarks

mest besøgte hjemmeside og 150 ansatte.



To modeller

- Vi overvejer situationen pt. og arbejder med to modeller. Enten

får alle mulighed for at tage en halv fridag for egen regning til Danmarks kampe, eller vi stiller en skærm op et sted

i virksomheden og dem som ser kampene bliver to timer længere, siger marketingchef Hanne Sjøberg Eniro Danmark, der er

et telefonbogsforlag og tæller 320 medarbejdere.



Mersalg på hygge

Diplom-IS som har dansk hovedkontor i Brøndby

lever af at folk hygger sig, og nyder en is til. Adm. Direktør Flemming Hansen er da heller ikke helt utilfreds med, at VM

bliver spillet om formiddagen fremfor om aftenen, han håber at det vil få folk til at hygge sig med is fremfor rødvin

og øl.


- Vi håber da på et lille mersalg. Internt i virksomheden lader vi de fodbold interesserede se kampen

på tv, mens de andre arbejder videre. Man skal ikke blive længere, hvis man gerne vil se Danmarks kampe, siger han.


Selskabet

har p.t. ca 30 medarbejdere, hvoraf de 25 er beskæftiget med daglig salg og distribution.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen