Berlingske Business

Markant fremgang for Danmarks betalingsbalance

Danmark fik i november et overraskende stort overskud på 7,5 milliarder kr. på betalingsbalancen, men eksporten har stigende problemer. (Opdateret 9.55)

Det danske overskud på betalingsbalancen var klart større end økonomer på forhånd havde forventet, og er det højeste månedlige overskud i mere end to år. Stigningen betyder, at Danmark i de første 11 måneder af 2008 samlet fik et overskud på betalingsbalancen på 31,7 milliarder kr., hvilket er en forbedring på 20,5 milliarder kr. i forhold til de første 11 måneder af 2007.

Men historien bag tallene er mere dyster. Fremgangen skyldes nemlig hovedsagligt løbende løn- og formueindkomster, primært rente og udbytter på udenlandske værdipapirer ejet af danskere, der i november stod for 4,4 milliarder kr. og for de første 11 måneder af 2008 for 24,3 milliarder kr.

Hårde tider for eksporten
Andre tal fra Danmarks Statistik viser, at Danmarks eksport i november faldt med 6,4 procent. Alligevel fik Danmark et overskud på handelsbalancen på 2,2 milliarder kr. i den næstsidste måned i 2008, men det skyldes, at importen faldt endnu mere, med 6,9 procent.

"Kigger vi på importen faldt importen af varer til forbrug med hele 6 procent fra oktober til november. Det afspejler naturligvis det faktum, at de danske forbrugere er blevet mere påholdne - en tendens som også tydeligt har kunnet ses i bilsalget og detailsalget," bemærker Danske Banks cheføkonom, Steen Bocian, der fortsætter:

"Udviklingen i udenrigshandlen er meget bekymrinde - verdensindustrien lukkede billedligt talt ned i løbet af efteråret - hvis ikke den lukker op igen i løbet af de kommende månerder, så må udsigterne for både dansk og international økonomi siges at være endog meget dystre. Det vil naturligvis få stor betydning for en lille åben økonomi som den danske, hvor afhængigheden af eksporten er betydelig."

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen