Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Mal, ryg og spis jer til teamwork

Der er et kæmpe behov for fornyelse på kursusmarkedet. Nu er vi kommet til 2. generations teambuildingkurser. Det behøver

ikke være i kolde skove, med jægersoldater, kaniner og råbåndsknuder. Nu skal medarbejdere lære at stå

af lokomotivet og genoptage de kreative evner.


Det siger Jens Romundstad, bedre kendt som Biker Jens efter at have deltaget i

den første Robinson Ekspedition, fra kursusvirksomheden Team-Challenge. Sammen med Heidi Breuning fra Art Work holdes kurser,

hvor deltagerne skal finde de kreative kræfter frem gennem f.eks at male, ryge eller lave lækker mad.


- De teams

vi har på arbejdsmarkedet i dag er store kraftfulde lokomotiver, hvor man skal være lynhurtig til at samarbejde for at opretholde

tempoet. Til daglig arbejdes der med skyklapper på og vi har de værktøjer, der skal til for at tromle alle hindringer

af vejen. Vi har rutiner til at løse problemerne. Men det er skadeligt på sigt, fordi vi ikke frigør os fra problemerne,

siger Jens Romundstad, der derfor med kurserne vil lære folk at løse problemerne.

Mad og rygning

Formålet med

kurserne er at stoppe det høje tempo - bremse toget ned. Der manes til betænksomhed, genoptagelse af kreative evner og

det at tude at fejle.


- Et af virkemidlerne kan f.eks være finere madlavning. Vi bruger den skaldede kok Olsen fra tv.

Han viser folk et køkken, som de aldrig har set et køkken før. Medarbejderne får gennem abstrakt madlavning

gjort op med faste vaner, rutiner og mønstre. Folk har det sjovt, prøver, smager og bruger deres sanser. I stedet for

at lave fiskepinde hver onsdag, fremlægger kokken et potentiale i at lave mad, siger Jens Romundstad.


Andre laver film

med egne manuskripter. Eller en anden Robinson-deltager Ole Thomsen giver kursisterne en tilbagelænet oplevelse.


- Her

skal deltagerne sidde tilbage i stolen, lytte til, at Ole fortæller om tobak. De skal vælge end af hans tobakker - Ole''s

Special 1-5 - og en af de 40 forskellige piber. Skal de have Sherlock Holmes-piben eller den lille tykke. Sådan en øvelse

er med til at træne kuristerne i, hvordan de får lysten til at være kreative tilbage, siger Jens Romundstad.

Glædes-gulerod

Team-Challenge

mener, at øvelserne kan bruges på strategiseminarer, når virksomhederne opretter nye projektgrupper, produktlinjer

og nye folk skal indsluses i virksomhederne.


- Det handler om, at vi skal have deltagernes skuldre nede, hvor de skal være.

De skal have lyst til det. De får en gulerod tyret i hovedet - og så gælder det om, at de skal genfinde de samme

glæder, når de er tilbage på virksomheden, siger Jens Romundstad.


Team-Challenge og Art Work står fast

på, at øvelserne ikke skal foregå i virksomhedernes kantiner. De fysiske rammer tillægges enorm betydning.

Det tilskynder, at medarbejderne tør opføre sig anderledes.


Derfor samarbejdes med Royal Classic, der ejer de danske

slots- og herregårde.


- Der skal være høj kvalitet i faciliteterne. De skal ikke ude i skoven og sove i soveposer,

men have en himmelseng. Det indser virksomhederne, fordi der er stor udskiftning i medarbejderstaben og en lav arbejdsløshed.

Skal man holde på folk, så skal virksomhederne vise, at mesarbejderne er noget specielt, siger Jens Romundstad.

Barnebegejstring

En

anden sanseøvelse står Heidi Breunings firma Art Work for. Her skal virksomhedernes ansatte afprøve deres evner

indenfor billedkunst. Det kan foregå ved, at deltagerne får fem ord udleveret. Engagement. Værdiskabende. Teamwork.

Godt arbejdsmiljø. Livskvalitet.


Så skal de lave et fælles billede, hvor én gruppe skal lave en baggrund

og en anden et motiv. Der bliver lavet en brainstorm på farver og nogle laver drama for at finde motivet. Baggrundsgruppens

ide skaber historier, så alle kan fortælle én. De skal så bruge forskellige redskaber som svampe, pensler

og plastic.


- Der bliver så holdt fernisering, hvor barnebegejstring kombineret med iver lyser ud af dem. De fleste siger:

Jeg kan ikke. Når mit maleri er færdigt, kommer der til at stå: Bo, 4 år. Men faktisk bliver alle tilfredse.

Billederne bliver så hængt op på virksomhederne, som en reminder for både medarbejdere og ledelse på

de pagter, der er indgået. På den måde viser virksomheden også, at den tør vise sine medarbejdere frem, fortæller

Heidi Breuning, der fik ideen til Art Work i et job som sælger, hvor hun skulle få sælgerne, der sidder ude omkring

til at føle et tilhørsforhold til virksomheden.


- Og man får et tilhørsforhold til den virksomhed

man er ansat, hvis der hænger kunst med et tilhørende billede af kunstneren - uanset om det er direktøren eller

receptionisten. Alle er lige meget værd, fortsætter hun.

Dav Karen

Deltagernes hentes altid i en bus, hvor Jens Romunstad

og Heidi Breuning altid har lært deltagernes navne. Dav Karen. Dav Jens. Det får altid deltagerne til at føle,

at der er nogen, der har anstrengt sig på deres vegne. Her tages fat på, hvad kursisterne forventer af kurset, så

alle får et fælles mål. På den måde undgås, at der svæver bolde rundt i alle retninger.


-

Vi viser, at de har en værdi og de føler allerede, at det er spændende. Hvad bliver det næste? Og folk bliver

aldrig skuffede, siger Jens Romundstad, der mener, at det er verdens største tilfredstillelse at lave perfekte kurser. Og Heidi

Breuning supplerer:


- Og alle giver et knus til kursuslederen. Folk slapper af. De har nået noget sammen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen