Berlingske Business

Mærsks nej til DONG og Zentropas kamp med Vestager

Maersk Oil
Foto:

Godmorgen

Vi begynder dagen med historien om A.P. Møller - Mærsk, der var langt i forhandlingerne om at købe DONGs olieforretning, som er et uønsket barn hos den statskontrollerede energikæmpe. Men det store og uheldsramte oliefelt, Hejre-feltet, holdt Mærsk fra et køb. De to store selskaber var mindst ti mia. kroner fra hinanden, erfarer Berlingske.

Det store danske filmselskab Zentropa går nu aktivt ind i EU-kommissær Margrethe Vestagers undersøgelse af en række Hollywood-giganters salg af filmrettigheder. Europæisk film kan ifølge Zentropa også kan blive ramt hårdt, og det kan true finansieringen af film fra store navne som Lars von Trier, Susanne Bier og Thomas Vinterberg.

For knap et årti siden lå det danske porcelænsfirma Kähler i ruiner. En ny ejer fik dog klinket skårene og sendt virksomheden på himmelflugt, så den i dag står over for et muligt internationalt væksteventyr.

Den amerikanske teknologigigant Apple er på ny blevet dømt i en sag, der handler om misbrug af patenter. Denne gang lyder bøden på 625 millioner dollar, hvilket svarer til godt 4,2 milliarder kroner. Det har en føderal jury i Texas onsdag afgjort.

Det skal være nemmere for danske iværksættere at få den nødvendige kapitalindsprøjtning, så de kan vokse og skabe værdi for Danmark. I stedet for at vente på kapitalen får seks udvalgte iværksættere nu muligheden for at konkurrere om den live.

Dagen byder på regnskab fra Nykredit. Læs om dagens øvrige begivenheder.

Med venlig hilsen

Morten Thorborg Jasper

Jourhavende, Business.dk

 

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen