Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Mærsk-topchef: Vi vil bruge vores styrke

Nils Smedegaard Andersen
Nils Smedegaard Andersen administrerende direktør for rederikoncernen A.P. Møller - Mærsk. Foto:

Den lave oliepris skaber store udfordringer for A.P. Møller-Mærsk. Men netop i tider med stor uro og dramatiske udsving opstår der store forretningsmuligheder, siger CEO Nils Smedegaard Andersen.

»Mens mange andre selskaber siger, at det bliver et utroligt svært år, siger vi, at det bliver et utroligt spændende år.«

Sådan lyder budskabet fra CEO Nils Smedegaard Andersen fra A.P. Møller - Mærsk.

Under topmødet i World Economic Forum i Davos har han stærkt fokus på de afgørende trends i verdensøkonomien og især konsekvenserne af de historisk lave oliepriser, som påvirker virksomheder og nationer kloden rundt.

Niels B. Christiansen

Han lægger ikke skjul på, at de lave oliepriser udgør en stor udfordring for A.P. Møller - Mærsks olieproduktion og aktiviteter indenfor oil services. De lave oliepriser udfordrer – og underminerer – en række af virksomhedens forretningsmæssige kalkuler, hvor udgangspunktet har været en langt højere oliepris.

»Det bliver en udfordring at få forretningerne til at hænge sammen på olieområdet. Det vil jeg slet ikke bagatellisere, og i nogle tilfælde må vi udskyde eller opgive enkelte projekter, for til gengæld at lede efter projekter, som er mere interessante at gå i gang med,« siger Niels Smedegaard Andersen.

Men han understreger i samme åndedrag, at dét lige præcis vil være A.P. Møller - Mærsks styrke.

»Vi har en stor modstandsdygtighed - og kraft. I og med, at vi er en diversificeret koncern og har en stærk balance, kan vi på nogle punkter drage fordel af situationen i forhold til de rene olieselskaber. Vi har en relativ fordel, og vi vil arbejde på at forbedre vores konkurrencemæssige situation,« siger han.

pix-davos1

Ifølge Nils Smedegaard Andersen står virksomheden godt rustet.

»Vi har bygget en virksomhed, som er modstandsdygtig overfor svingninger i verdensøkonomien. Vi er meget konkurrencedygtige på stort se alle vores forretningsområder. Det kan vi som virksomhed bruge til at se efter muligheder. Det gjorde vi, da der var verdensøkonomisk krise. Da tog vi omkostninger ud af virksomheden og investerede i havneterminaler i udviklingslandene. Da der var shippingkrise, reformerede vi vores shippingforretning og har nu en fantastisk forretning. Det samme vil vi bestræbe os på at gøre på olieområdet. Det er vores mindset,« siger Nils Smedegaard Andersen.

I forhold til verdensøkonomien og især udviklingen i europæisk økonomi understreger APM-topchefen, at den lave oliepris repræsenterer en stor mulighed for at få sparket gang i økonomien.

»Den lave oliepris vil grundlæggende have en positiv indvirkning på den globale vækst og bør være med til at trække Europa op,« lyder det fra Nils Smedegaard Andersen. I lighed med de øvrige topledere på årsmødet i World Economic Forum advarer han dog de politiske ledere mod at tro, at arbejdet med at gennemføre strukturreformer, der skal styrke den europæiske konkurrenceevne, er et overstået kapitel.

»Vi har ikke formået at reformere de europæiske økonomier nok under krisen, og derfor må politikerne ikke læne sig tilbage nu. Arbejdet er ikke færdigt,« siger han.

Af samme grund afventer han også den nye QE-plan fra Den Europæiske Centralbank, ECB, med et vist forbehold. For uden at få løst problemerne med statsgæld, statsunderskud og manglende konkurrencekraft, vil Europa ikke kunne rykke for alvor.

Hagemann

Niels B. Christiansen

pix-davos1

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen