Berlingske Business
13:23Stort bud sender hollandsk sikkerhedsfirma mod skyerne

Mærsk-skib ophugges på strand i Bangladesh

fre - 20161015203328369_org.jp
Sidste uge kunne DanWatch og Politiken afsløre, at der ligger to Mærsk-skibe til ophugning på stranden i Alang i Indien. Scanpix/Mærsk Pr

Et tidligere Mærsk-skib ligger på en strand i Bangladesh, hvor det ophugges under kontroversielle forhold.

København. På værftet Janata Steel i Chittagong i det sydøstlige Bangladesh ligger skibet Producer. Skibet har i 32 år været ejet af Mærsk, men det er blevet solgt til skrot.

Det er endt i Bangladesh på trods af, at Mærsk selv tager afstand fra skibsophugning i landet. Det oplyser medierne DanWatch, Politiken og TV2.

Skibet blev solgt af Mærsk til en mellemhandler, der har sendt skibet til ophugning i Bangladesh. Landet beskrives ifølge DanWatch af eksperter og fagfolk som et af de værste steder at ophugge skibe.

Overfor Politiken oplyser chef for bæredygtighed i Mærsk, Annette Stube, at rederiet ikke kan stille noget op.

- Vi er meget, meget kede af, at det ligger der. Men vi kan intet gøre for at få det væk derfra, for vi ejer ikke skibet længere og har ingen kontakt med det, siger hun til Politiken.

Annette Stube oplyser, at Mærsk på baggrund af sagen for fremtiden i kontrakter om salg af skibe vil indføje et krav om, at skibet skal skrottes "forsvarligt".

Advokat Poul Hauch Fenger, der har erfaring med internationale sager om menneskerettigheder, medgiver, at Mærsk ikke har noget juridisk ansvar for skibet.

- Men Mærsk har et ansvar for at respektere arbejdstagerrettigheder og miljøet i alle led af sine varekæder. Den er ikke meget længere, siger han til DanWatch.

DanWatch har vist optagelser og interviews med arbejdere på værftet til tidligere chefkonsulent i Arbejdstilsynet Hasse Mortensen. Han tøver ikke med at kritisere arbejdsforholdene.

- Det er ikke forhold, man kan byde mennesker, siger han til DanWatch.

- Det første, der falder mig i øjnene, er den høje ulykkesrisiko på det værft. Der er overhængende ulykkesfare mange steder, hvor de ansatte arbejder og færdes

17 mennesker har i år mistet livet på ophugningsværfter i Bangladesh.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen