Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Mærsk sælger resten af Danske Bank-aktierne

Mærsk - 201611011914321370_org
Overskrift
A.P. Møller-Mærsk vil sælge resten af sine Danske Bank-aktier, som udgør 1,6 procent af den samlede aktiekapital i banken. Free/Colourbox
Crew members look out from the
Overskrift
A.P. Møller-Mærsk vil sælge resten af sine Danske Bank-aktier, som udgør 1,6 procent af den samlede aktiekapital i banken. Reuters/© Edgar Su / Reuters

A.P. Møller-Mærsk meddeler tirsdag, at man har planer om at sælge sine aktier i Danske Bank.

København. A.P. Møller-Mærsk vil sælge resten af sine Danske Bank-aktier, som udgør 1,6 procent af den samlede aktiekapital i banken.

Det oplyser Mærsk tirsdag i en pressemeddelelse.

Da den danske fondsbørs i København tirsdag lukkede, kostede en Danske Bank-aktie 206,7 kroner stykket. Det var et fald på 1,2 procent.

De 1,6 procent aktier udgør 16,2 millioner aktier.

Med en kurs på 206,7 har salget en værdi på 3,3 milliarder kroner, skriver Ritzau Finans.

Meddelelsen fra Mærsk tikkede ind, efter at børsen lukkede.

Det store danske selskab regner ikke at have flere aktier i banken, når frasalget er afsluttet.

Mærsk oplyser, at frasalget allerede starter tirsdag og kan færdiggøres når som helst med kort varsel.

Amerikanske JP Morgan og Nordea er hyret som rådgivere for Mærsk i processen, lyder det i pressemeddelelsen.

Allerede først i 2015 oplyste Mærsk, at man efter 87 års medejerskab besluttede sig for at frasælge sine aktier i Danske Bank.

A.P. Møller Holding, der er kontrolleret af Mærsk-familien, forpligtede sig til at købe størstedelen af beholdningen.

Dengang blev 85 procent af Danske Bank-aktierne solgt til A.P. Møller Holding, oplyses det tirsdag.

I juni meddelte A.P. Møller-Mærsk, at ansvaret for at redefinere koncernens fremtidige forretning var overdraget til Søren Skou, som dermed overtog Nils Smedegaard Andersens job som administrerende direktør.

Og tirsdagens meddelelse er netop en del af den omstrukturering, som Mærsk er i gang med, lyder det fra Morten Imsgard, senioranalytiker i Sydbank.

- Jeg er ikke specielt overrasket over det her. Det er en del af den strategi, som selskabet har lanceret med, at der ikke længere er plads til alle de her finansielle ejerskaber, siger han.

Når fondsbørsen åbner onsdag, bliver det ifølge Morten Imsgard svært at tyde, hvordan investorerne reagerer.

- Mærsk udsender regnskab onsdag morgen, så det er det, markedet vil reagere på. Men der er næppe nogen, der vil stille spørgsmål ved det her, siger han.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen