Berlingske Business

Mænd værst til skattesnyd

Mænd værst til skattesnyd - 1
Foto:

Mænd mellem 40 og 59 år er de værste, når det handler om at snyde med skat, viser en norsk undersøgelse.

En lille ændring i selvangivelsen eller lidt kreativ bogføring er en disciplin, som enhver skattesnyder kender til. Og tilsyneladende er mænd mellem 40 og 59 de værste til at udøve denne form for ulovlighed.

Ifølge en norsk undersøgelse synes 38 procent af nordmændene, at det er fristende at snyde med skatten. Mænd mellem 40 og 59 år er dog de ubetinget værste, skriver Dagens Næringsliv.

Næsten halvdelen af mændene i denne aldersgruppe føler sig fristet til at fifle med tallene, og hver femte i denne gruppe indrømmer, at de har gjort det.

Forskel på mænd og kvinder
Tidligere bogførte man selv alle udgiftsposter, hvilket gjorde det nemmere at snyde. Men med dagens elektroniske indberetninger er det blevet sværere, mener den norske skattebetalerforening.

Her mener man også, at den grundlæggende forskel på mænd og kvinder er, at kvinder generelt er mere loyale og forsigtige end mænd, når det kommer til at give de korrekte skatteoplysninger.

Socialt uacceptabelt
Selvom mange mener, at det er fristende at snyde, er det langt fra de færreste, der gør det, når det kommer til stykket. Det viser en undersøgelse fra den norske skatteetat.

”Det er heller ikke længere socialt acceptabelt at prale med, at man er en skattesnyder,” siger skattedirektør Svein Kristensen til Dagens Næringsliv.

Ti procent af de adspurgte har i undersøgelsen indrømmet, at de selv har snydt med skatten. 30 procent mener, at det er let at snyde med skatten. Og igen synes mænd i aldersgruppen 40-59 år, at det er lettere end hos de andre aldersgrupper.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen