Berlingske Business

Madpakken skal med i firmabilen

Firmature på landevejen bliver skrabede i fremtiden. Nye regler for fradrag rammer hårdt på kost og logi, mens ekstra afgifter på firmabiler peger i retning af små biler.

Sælgere, rejsemontører og polske håndværkere kan godt vænne sig til at smøre madpakke inden de kører hjemmefra. Fra 1. januar bliver der nemlig lagt loft på fradrag for diæter og transportomkostninger.

- Det man nok skal være opmærksom på er, at der nu er begrænsning på hvor meget man kan få i fradrag. Det vil sige, at hvor man tidligere kunne få daglige fradrag på transport og kost og logi, kan man nu maksimalt få et årligt fradrag på 50.000 kroner. Det er ret så meget. Alene kostfradraget kan, som reglerne er nu, årligt løbe op i omkring 160.000 kroner. Dertil kommer fradrag for logi og transport. Så det er en voldsom beskæring, siger tax manager John Cederskjold Kierans fra PriceWaterhouseCoopers.

Duften af ny bil

Selv om dybe lædersæder og silkeblød affjedring kan virke lokkende, er der grund til at undertrykke trangen til luksuskomfort. Står firmabilen til udskiftning, er det værd at bemærke, at der fra nytår kommer en årlig vægtafgift oven i beskatningen af fri bil.

Der er derfor god økonomi i at vende blikket væk fra store svulstige biler og hen mod mere miljøvenlige modeller.

- Det, man gør nu, er, at man ligger en vægtafgift oveni den almindelige værdi af fri bil. Det vil sige, at det bliver dyrere at have fri bil, afhængig af hvor stor bilen er, siger John Cederskjold Kierans.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen