Berlingske Business

Målrettet erhvervspolitik gavner turismen

11BUSAgerholm.jpg
»Tilbage i 1990erne var turismeerhvervet et meget lokalt marked, men det er det jo ikke mere – specielt ikke i storbyerne. Vi satser i høj grad på det internationale marked,« siger Allan Agerholm, adm. direktør i BC Hospitality Group. Foto: Betina Garcia

Turist-erhvervet i Danmark er kommet nærmere en konkurrencedygtig global position ved branchespecifikke justeringer på momsen. Ifølge Allan Agerholm, adm. direktør i BC Hospitality Group, er en målrettet erhvervspolitik afgørende for erhvervet.

Turisme og oplevelsesøkonomi har siden 2012 været betragtet som en af Danmarks otte styrkepositioner, og her har man helt konkret mærket den branchespecifikke tilgang til vækstpolitik ved løbende ændring i momsreglerne.

»Et af de tiltag, vi har set på turistområdet, er, at man har gennemført fuld momsafløftning for erhvervsmæssige overnatninger. Det er noget af det, der gør, at vi i den grad har styrket os på international konkurrencekraft, når vi taler erhvervsturisme,« siger Katia K. Østergaard, administrerende direktør i Horesta, som er hovedorganisation for hotel-, restaurant- og turisterhvervet og repræsenterer cirka 1.800 virksomheder.

Tidligere var der kun 25 procent moms-afløftning på erhvervsmæssige overnatninger, siden 50 procent og 75 procent, og med virkning fra 1. januar altså 100 procent.

Ifølge Allan Agerholm, administrerende direktør i BC Hospitality Group, er momsafløftningen et vigtigt skridt i retning mod at skabe et konkurrencedygtigt miljø i dansk turisme og oplevelsesøkonomi.

»Vi kan se, at København oplever en vækst i øjeblikket og et antal overnatninger, som er rekordstore. Så det har formentligt haft en effekt,« siger han og tilføjer, at det er svært at pege på præcist, hvad der har skabt væksten.

Ifølge Allan Agerholm har globaliseringen gjort det nødvendigt både at betragte turisterhvervet globalt og fra politisk side give mulighed for at gå ned og arbejde med branchespecifikke justeringer.

»Tilbage i 1990erne var turismeerhvervet et meget lokalt marked, men det er det jo ikke mere – specielt ikke i storbyerne. Vi satser i høj grad på det internationale marked, og derfor er det vigtigt, at de rammevilkår, vi har i Danmark, for så vidt muligt matcher de markeder, vi konkurrerer med,« siger Allan Agerholm og tilføjer:

»Vi er kommet nogle skridt nærmere, men vi er stadigvæk et godt stykke vej bagefter det, som andre lande kan tilbyde.«

Allan Agerholm får opbakning til den holdning fra Katia K. Østergaard.

»Tyskerne har sænket momsen på hotelovernatninger fra 19 til syv procent, og svenskerne har sænket momsen på restauranter fra 25 til 12 procent. Landene omkring os benytter sig altså af sektorspecifikke instrumenter, fordi der foreligger en særlig konkurrencesituation,« siger hun.

11BUSTroels-2.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen