Berlingske Business
09:28»Beskæftigelsen atter i fremgang... pyha«

Lovlydige vognmænd har det svært

Lovlydige vognmænd, der betaler deres chauffører den rette løn og overholder køre/hviletids-bestemmelserne,

får stadig sværere ved at få forretningen til at løbe rundt.


En række afdelinger af SiD Chaufførernes

Fagforening, som ErhvervsBladet har talt med, bekræfter, at antallet af sager om underbetaling og andre brud på overenskomsten

stiger markant.


- Vognmænd, der følger overenskomster og køre/hviletids-bestemmelser til punkt og prikke,

får stadig sværere ved at klare sig. Jeg kan aflæse det i deres regnskaber, der ofte går i rødt. Specielt

køre/hviletid er et problem. Nogle vognmænd aftaler overtrædelserne med deres chauffører, der så gemmer

papirerne i misforstået loyalitet, siger formanden for SiD Chaufførernes Fagforening i Esbjerg, Kurt Friedrichsen.


Esbjerg-formanden

har adskillige eksempler på vognmænd, der har mistet kørsel ved at holde overenskomster og love. Han er formand

for godt 1400 chauffører og har det seneste år også har haft sager med tyske chauffører, der bliver underbetalt.

Vognmand beklager sig

Vognmand Jørgen Mortensen, Vejle, drev indtil for få år siden et mindre vognmandsfirma i partnerskab

med en kollega.


Han måtte imidlertid opgive at drive en rentabel forretning, blandt andet fordi han kørte efter

bogen.


- Der er meget underbetaling af chauffører i branchen. Jeg vil ikke nævne tal, men det er rigtig grelt, også

med danske chauffører. Det er svært at konkurrere imod, siger Jørgen Mortensen, der nu driver sit firma med én lastbil.


SiD-chaufførerne

i Aabenraa har det stigende antal udenlandske chaufførers vilkår tæt inde på livet. De kender ofte ikke overenskomsterne

og har ikke samme tradition som danske kolleger for at organisere sig.


- Det er et generelt problem i hele branchen, at nogle

firmaer aflønner deres chauffører efter overenskomsten, mens andelen af firmaer, der snyder og bedrager, bliver større,

siger næstformand for chaufførafdelingen i Aabenraa, Freddy Knudsen.

Underbetalt tysker

Han har et eksempel med en

tysk chauffør ansat i et dansk firma med dansk kørselstilladelse og danske nummerplader med en ansættelseskontrakt,

der giver ham 2800 D-mark, ca. 10.000 kr., fast pr. måned, og 20 pfennig pr. km ud over 16.000 km pr. måned. Det km-tal

er umuligt at passere, hvis køre/hviletiden skal holdes.


I en anden sag har et dansk selskab i Spanien ansat chauffører,

som hverken betaler skat eller har nogen social sikring. Ofte er tyske chauffører ansat hos danske vognmænd hverken sikret

i Danmark eller Tyskland, selv om det er arbejdsgiverens ansvar.


- Vi har tre-fire sager om overtrædelse af reglerne hver

uge. Antallet er især accelereret det seneste halvandet år. Det er simpelt hen konkurrencen fra andre landes vognmænd,

der gør, at mange firmaer ikke har mulighed for at betale deres folk ordentligt. Jeg tror såmænd ikke, det er for

bevidst at snyde chaufførerne, siger Freddy Knudsen.


Afdelingen i Aabenraa har på halvandet år mistet over

80 medlemmer, typisk ved at vognmænd flytter deres biler over på udenlandske plader.

Lav timeløn

Formanden

for SiD-chaufførerne i Vejle, Jørgen Christiansen, oplyser, at fagforeningen i fjor hentede et rekordstort beløb

på ca. 800.000 k

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen