Berlingske Business

Lokal­banker sikrer den nære vækst

17BUSKlaus-Skjoedt-141316.jpg
Det giver god mening at drive bank med udgangspunkt i den menneske­lige kontakt, men det giver også god mening for lokalområderne, mener Klaus Skjødt, adm. direktør hos Sparekassen Kronjylland. PR-foto

Det er afgørende for væksten i alle afkroge af Danmark, at der findes velforankrede lokale og regionale pengeinstitutter med filialer i lokalområdet. Det er slået fast i flere analyser og studier. Forskere fra CBS er netop kommet frem til samme konklusion. Lektor Thomas Poulsen og professor Niels Westergård-Nielsen slår fast, at storbankerne lod krisen ramme de mindre virksom­heder ved at stramme kreditgivningen op på et tidspunkt, hvor virksomhederne havde brug for det modsatte.

ClausE

Og det er vel ikke så underligt. Når storbankerne trækker sig tilbage til de store byer, efterlader det ofte både privatkunder, lokale ildsjæle og virksomheder med rent digitaliserede løsninger på deres bankbehov, og den personlige kontakt og de individuelle hensyn forsvinder. Derfor er der behov for de mindre og mere personlige banker og sparekasser, der er etableret i nærmiljøet og forstår det lokale erhvervslivs udfordringer.

Helt overordnet går de danske banker en af to strategiske veje: »effektivisering og digitalisering« eller »relationer og digitalisering«. Der er i branchen bred enighed om, at digitalisering er et must for banker i dag. Men der stopper enigheden også.

CEP

Storbankerne vælger effektivisering og optimering, som de kalder det. Det handler om at lukke afdelinger og centralisere for at øge indtjeningen, men det kan gå ud over den lokale vækst og de lokale erhvervsdrivende.

Flere regional- og lokalbanker, Sparekassen Kronjylland inklusive, går imidlertid en anden vej. Vi satser på nærhed og relationer i lokalområdet. Flere fysiske afdelinger med et større personligt kendskab til den enkelte erhvervsdrivende. Det er en strategi, der gavner lokalområdet.

Billede

Et er, at det giver god mening at drive bank med udgangspunkt i den menneske­lige kontakt, men det giver også god mening for lokalområderne. Landdistrikternes fællesråd vurderer blandt andre, at det primært er de lokale og regionale banker, der holder for, når det handler om lokalt iværksætteri, finansiering af lokal innovation og i det hele taget at udvikle erhvervsmiljøer i landdistrikterne. Håndværksrådet, der kender SMVernes hverdag, har så sent som i marts konkluderet det samme.

Sparekassen Kronjylland

Mange af disse virksomheder er i dag skuffede over storbankernes ageren. Det giver sig udtryk i en kraftig tilgang af solide erhvervskunder til de regionale penge­institutter.

Men lad mig gøre det klart, at dette indlæg ikke handler om, hvem der har ret. Der vil altid være storbanker, ligesom der altid vil være mindre og mellemstore banker og sparekasser, der i højere grad kombinerer det personlige med det digitale. Som kunde kan man træffe sit valg, stemme med fødderne og vælge den løsning, der passer bedst til behovet.

DANSKEBANK-RESULTS/

Som samfund er det afgørende at sikre, at der er frit valg på alle hylder – og vigtigst af alt, at finansieringen af vigtige projekter kan tilvejebringes. Uanset om pengene kommer fra en regional sparekasse eller fra en af de store landsdækkende banker.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen