Berlingske Business

Løkke åbner for ny vej til at lette topskatten

Løkke
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V). Foto:

Statsministeren vil skaffe flertal for en lettelse af topskatten ved at hæve topskattegrænsen i stedet for at sænke topskatteprocenten.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) åbner nu for en ny vej til en at lette skatten for folk med høje lønindkomster. I regeringsgrundlaget er der lagt op til at sænke topskatten med fem procentpoint, men det får statsministeren svært ved at skaffe flertal til, da det blandt andet for Socialdemokraterne er topskatteprocenten, der er afgørende. Derfor åbner Lars Løkke i et interview med Børsen for en alternativ vej.

SKAT, Sluseholmen København

Ved at hæve topskattegrænsen i stedet for at sænke topskatteprocenten vil de måske være muligt at skaffe et bredt flertal for en skattereform. Det er vigtigt, fordi danske virksomheder skal kunne holde på de dygtige medarbejdere, siger Lars Løkke Rasmussen til Børsen.

»Det ville være klogt at gøre noget ved topskatten. Der, hvor det rigtigt betyder noget, er for folk med pænt store, men ikke ekstravagante, lønninger. De har nogle kompetencer, som efterspørges i hele Europa, de har en uddannelsesbaggrund og et mindset, der gør, at de er indstillede på, at de ikke behøver arbejde i København, Aarhus eller Kolding. Det kunne også være i Polen, Italien, Holland eller Belgien,« siger Lars Løkke til Børsen.

Havarikommision

Hvis regeringen vælger at hæve topskattegrænsen, der i dag er på 459.000 kroner til for eksempel 750.000 kroner vil det løfte omkring 350.000 lønmodtagere som dem, Lars Løkke taler om, ud af topskat, skriver Børsen.

Shopping på Strøget.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen