Berlingske Business

LO og FTF får ja til fusion og danner ny hovedorganisation

Hovedorganisationerne LO og FTF får ja til sammenlægning fra deres medlemmer. Det skriver formændene for LO og FTF på Twitter.

»Sådan! LO og FTF's delegerede har stemt ja til fusion,« skriver Lizette Risgaard, formand for LO, på Twitter.

»Historisk JA til fusion i fagbevægelsen. FTF og LO stemmer ja til at stifte fælles hovedorganisation,« skriver Bente Sorgenfrey, formand for FTF, på Twitter.

Resultatet står klart efter afstemning fredag blandt delegerede fra hovedorganisationernes medlemmer på to kongresser i Odense.

FOA-formand Dennis Kristensen skriver på Twitter, at 384 delegerede i LO stemte ja, mens 11 stemte imod.

Formelt finder en stiftende kongres for den nye hovedorganisation sted senere fredag.

LO og FTF smelter sammen fra 1. januar 2019 under et nyt navn, som endnu ikke er besluttet.

De to organisationer repræsenterer tilsammen knap 1,5 millioner lønmodtagere.

Hovedorganisationerne har arbejdet på en sammenlægning siden 2015. Men der var spænding om den mulige fusion til det sidste.

Den største fagforening under LO, 3F, besluttede først torsdag at anbefale et ja til en ny samlet hovedorganisation. I FTF har blandt andet Finansforbundet været modstander af fusionen.

I både LO og FTF krævede det to tredjedeles flertal blandt de delegerede, hvis en fusion skulle blive til noget.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen