Berlingske Business

Litauen frister danske virksomheder

LITHUANIA-RUSSIA-SOCIETY
Vilnius i Litauen Foto:

Efter ti års EU-medlemskab og indførelsen af euroen er Litauen mere integreret i den europæiske økonomi end nogensinde. Danske virksomheder har efterhånden set lyset østfra.

Danske virksomheder ser i stigende grad muligheder i de baltiske lande. Deriblandt Litauen, der trods nogle år i skyggen af finanskrisen atter oplever taktfast økonomisk vækst.

Industriens organisation, DI, tager jævnligt temperaturen på de lande, som er i medlemsvirksomhedernes kikkert, og ser man i den forbindelse på Litauen, danner der sig et billede af et lille, ungt EU-land med fuldvoksne ambitioner om at forvandle den europæiske forbindelse til økonomisk vækst.

BNP pr. indbygger på 15.600 dollar er stadig blot en fjerdedel af det danske, men det går den rigtige vej. Væksten har de seneste par år ligget lige omkring de tre procent, og forventningen er, at den i det turbulente 2015 vil ende på 2,3 procent og vokse til 3,3 procent i 2016, skriver DI i sit markedsfokus på Litauen.

Dansk eksport til Litauen har ligget nogenlunde stabilt de seneste år, mens importen stiger. Den ligger nu på omkring fire milliarder kroner årligt. Det er ikke enorme tal, men man skal på den ene side huske, at Litauen er et lille land med blot 2,9 millioner indbyggere, samt at det tidligere østblokland så at sige måtte begynde forfra ved Murens fald.

14BUSbutkus.jpg

Tallene viser også noget om, hvad der kan friste danske virksomheder. Lønniveauet er stadig relativt lavt i Litauen, og mens det kan hæmme dansk eksport, giver det gode muligheder for billig produktion.

Chefkonsulent i DI Helle Bundgaard mener, at der er gode årsager til, at danske virksomheder øger deres samarbejde med litauiske virksomheder. De grundlæggende årsager handler om muligheder og de fællestræk, der er landene imellem.

»De baltiske lande – og deriblandt Litauen – er nærmest oplagte samarbejdspartnere for danske virksomheder. Det er nærmarkeder, og som EU-lande har de samme rammevilkår som os, og så har vi et kulturelt og historisk fællesskab med dem. Det betyder altså noget, når man driver forretning,« siger hun og tilføjer:

»De udgør et stort potentiale for dansk erhvervsliv, og vi er allerede godt repræsenteret derovre. Men jeg tror også, at det har en stor værdi, at for eksempel unge fra Baltikum studerer i Danmark. Det skaber bånd og forbindelser, der på længere sigt kan give afkast.«

produktion

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen