Berlingske Business
08:01Aktivistisk pengetank vil skære europæisk storbank op i tre dele

Lille fald i bilsalg er bump på vejen i fortsat vækst

Antallet af solgte biler faldt en smule i marts i forhold til året før. På kvartalsbasis stiger salget stadig.

København: Salget af nye biler steg i første kvartal af 2016 med 5,3 procent i forhold til sidste år, viser en ny opgørelse fra De Danske Bilimportører.

Stigningen dækker over et lille fald i marts i forhold til samme måned året før, men skal samtidig ses i lyset af, at bilsalget igennem flere år er steget.

- Hos De Danske Bilimportører forventede vi trods fem år med absolut rekordsalg, at vi ville se et fortsat pænt bilsalg i 2016, siger Gunni Mikkelsen, administrerende direktør hos De Danske Bilimportører, i en pressemeddelelse.

- Det første kvartal bekræfter klart dette, hvilket er meget tilfredsstillende - ikke blot for branchen, men for hele Danmark, idet bilsalget ses som en vigtig indikator for den generelle økonomiske situation, tilføjer han.

Isoleret set blev der dog solgt fire procent færre biler i marts 2016 end i samme måned i 2015.

Særligt én bilklasse er blevet mere populær over det seneste år. Det drejer sig om de såkaldte SUV-biler, der ofte er firehjulstrækkere. Her er salget skudt i vejret med 93 procent.

Dette skyldes dog primært, at den populære Qashqai-model fra Nissan nu kategoriseres som SUV mod tidligere som mellemstor personbil.

Modsat er antallet af solgte elbiler faldet drastisk. I første kvartal er der solgt 111 elbiler i Danmark mod 566 i den tilsvarende periode sidste år. Dermed synes de nyligt vedtagne afgifter på elbiler at have fået konsekvenser for salget.

De Danske Bilimportører vil dog ikke konkludere noget ud fra de første tre måneder.

- Vi mener stadig, at det er for tidligt at evaluere på elbil-aftalen. Der er flere faktorer, der spiller ind, når vi ser på salget af elbiler. Det er et meget specifikt marked, der i høj grad er drevet af flådeejere som kommuner, regioner og udlejningsselskaber, siger Gunni Mikkelsen.

De mest populære biler i marts 2016 var Volkswagen Up!, Peugeot 308 og Peugeot 208 med henholdsvis 593, 578 og 530 solgte eksemplarer.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen