Berlingske Business

Likviditeten i dansk obligationsmarked mangler fortsat

Det ser ud til, at Danmark har vundet kampen mod spekulationer i kronen - men der kan fortsat gå nogen tid, før der kommer likviditet i det danske obligationsmarked.

Det ser ud til, at Danmark har vundet kampen mod spekulationer i kronen - men der kan fortsat gå nogen tid, før der kommer likviditet i det danske obligationsmarked. Det skriver Bloomberg News.

Svenske SEB forudsiger, at investorerne vil kræve en præmie for danske obligationer - både på kort og mellemlang sigt. Det følger en otte måneders pause i programmet for udstedelser af statsobligationer. Nationalbankens beslutning om at genoptage auktionerne i næste måned blot markerer det første skridt i en lang proces at genopbygge volumen i markedet, mener SEB's analytikere Frederik Nordsborg og Henrik Arp ifølge Bloomberg News.

- Ingen ved, hvor lang tid det vil tage at "genetablere en rimelig likviditet i markedet" af danske statsobligationer, lyder det fra SEB.

Suspensionen af regeringens obligationsudstedelse faldt sammen med et pludseligt investorfokus på likviditet, da nogle begyndte at sætte spørgsmålstegn ved bæredygtigheden af negative udbytter. Nationalbanken svarede igen ved at sætte den toneangivende indlånsrente til minus 0,75 pct. i februar for at holde kortsigtede investorer ud.

Omstændighederne har "udfordret" det danske obligationsmarked, påpeger obligationschefen i Danske Bank, Arne Lohmann Rasmussen, over for Bloomberg.

Nationalbanken genoptager auktioner over statsobligationer 7. oktober.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen