Berlingske Business
07:58Mærsk holder tæt med baggrund for Tankers-salg

Ligesom vi troede, at Danske Bank var på vej ind i rollen som klassens pæne dreng, vælter skandalesagerne ud

153221729.jpg

Ugens opture

 

SAS-boss flyver højt

Artiklen fortsætter under billedet
Oliepris og prispres rammer SAS hårdt Kabinefolks strejke koste
Foto : SCANPIX SWEDEN

Det er sin sag at være chef for flyselskabet SAS. Det behøver man ikke være ekspert i flyindustrien for at vide, og det har da også været op ad bakke for SAS-chef Rickard Gustafson i snart mange år.
Men selv uden positive briller går det nu bedre end meget længe for SAS.

Det friske kvartalsregnskab var det bedste i mands minde. Passagertallene er glimrende, og det lader til, at SAS efter­hånden er ved at lægge den dybe del af krisestemningen bag sig.

Det falder tilbage på topchef Rickard Gustafson, som har taget selskabet fra kanten af kollaps og konkurs, til nu at være relativt konkurrencedygtigt. Det er ikke ensbetydende med, at SAS helt har sluppet krisen – sådan fungerer luftfartsbranchen selvsagt ikke. Konkurrencen er stenhård, og konkurrenternes omkostninger er stadig lavere. Derfor er der fortsat nok at gøre.

18BUStil-bm-f-business-SAS-.jpg

Boost og millioner til iværksættere

Artiklen fortsætter under billedet
Mads tvillinggaard
Medstifter af Labster Mads Tvillinggaard Bonde præsenterede onsdag millioninvestering i den danske 3D-teknologi Foto : Anne Bæk

På Berlingske Business har vi netop lanceret iværksætterkonkurrencen Business Boost.
Vi vil finde og hjælpe nye og små iværksættere til at få succes, og heldigvis er interessen for at være med stor. Men heldigt er det også, at rigtigt mange danske iværksættere ikke længere har brug for den hjælpende hånd. De kan selv stå. Og de gør det fremragende.

Tag f.eks. Mads Tvillinggaard Bonde, som sammen med sin partner har skabt virtual reality-firmaet Labster.

Onsdag kunne vi fortælle, at de havde hentet 65 mio. kr. i ny kapital – ikke fordi de havde behov for det, men fordi pengene kunne være med til at sparke endnu mere liv i udviklingen af firmaet, som giver studerende og forskere mulighed for at arbejde i virtuelle laboratorier.

Det er endnu en fantastisk dansk iværksætterhistorie. Og den viser heldigvis, at der er godt gang i den danske iværksætterverden – og at investorerne står klar til at finansiere ideerne.

Niels B. er en vinder – på en omvendt måde

Artiklen fortsætter under billedet
Lego CEO Lego Ny adm. direktør hos Danfoss
FILE PHOTO. Lego has appointed Niels B Christiansen as their new CEO. Christiansen is a former CEO at Danfoss and head of the Danish Commision of energy. Lego henter tidligere Danfoss-direktør som topchef Niels B. Christiansen efterfølger Bali Padda som administrerende direktør hos legetøjskæmpen.Se RB kl. 07.59 d. 10.08.2017 Arkivfoto af Niels B. Christiansen. Danfoss skal have ny administrerende direktør. Niels B. Christiansen stopper efter ni år på posten og afløses af Kim Fausing.Se RB kl. 10.06 d. 22.03. 2017 Portræt af Niels B. Christiansen, CEO i Danfoss. (Foto: Asger Ladefoged/Scanpix 2017) Foto : Asger Ladefoged


En kommende Lego-direktør som endnu ikke er begyndt i jobbet – og så som vinder på gossiplisten. Hvad er nu det for noget? Og så endda i en uge, hvor Lego afleverede et sjældent dårligt regnskab! Kan det være rigtigt?
Jeg forstår godt, hvis nogen undrer sig over, at Niels B. Christiansen, kommende koncerndirektør i Lego, kåres som en af ugens vindere. Men grunden er jo, at det skuffende regnskab fra legetøjs­firmaet gør det meget tydeligere, hvorfor Niels B. Christiansen er hentet ind.

Og Legos udfordringer, som alle nu kender, gør opgaven helt klar – både eksternt og internt – for Niels B. Christiansen.

Dermed får han lettere ved at gennemføre de mange ændringer i Lego, som åbenlyst er nødvendige. Også de grimme. Og han får lettere ved at blive en succes, fordi han ikke bare fortsætter i kølvandet på Jørgen Vig Knuds­torps mangeårige succes, men skal genstarte hele Lego i stedet.

FILM-COMICCON/

Ugens nedture

 

Diktaturets Danske Bank

Artiklen fortsætter under billedet
Danske bank
Foto : Asger Ladefoged

Ligesom vi troede, at Danske Bank var på vej ind i rollen som klassens pæne dreng, vælter skandalesagerne ud af bankens estiske afdeling, som åbenbart har været en hvidvaskningscentral for tvivlsomme personer og regimer.

De fleste danske kunder ved, hvor store krav til dokumentation, bankerne stiller, men hos Danske Bank er det åbenbart acceptabelt, at kunder kan bo i et skur uden vinduer i Aserbajdsjan og styre to succesrige milliardforretninger.


Nok forsøger Danske Bank og dens direktør, Thomas Borgen, at fortælle, at banken selv har opdaget uregelmæssigheder i den estiske afdeling, men de fleste vil nok tilslutte sig erhvervsminister Brian Mikkelsens udtalelse om, at »banken har groft forsømt sit ledelsesansvar«.

Foreløbig har man sendt en chefjurist i byen for at forsvare banken, men pilen peger på ledelsen, og Thomas Borgen må før eller siden vise sig offentligt og forklare, hvordan banken først kan overse, at den er blevet brugt som hvidvaskningscentral og noget, der ligner en bestikkelseskanal for en diktaturstat, og siden været umådeligt langsom til at få ryddet op.

08BUSestland-vito-Tallinn-D.jpg

Jørgen Vig snublede i paradis

Artiklen fortsætter under billedet
Lego pressemøde. Fremlæggelse af regnskab ved Jørgen Vig Knud
Foto : Martin Dam Kristensen

Det er ikke nemt at være i paradis. Året efter at Legos legendariske topchef, Jørgen Vig Knudstorp, dansede ud af koncernledelsen for at tage plads som arbejdende bestyrelsesformand, snublede han på dansegulvet.
Et er, at Legos vilde vækst er vendt til en nedgang i omsætningen på fem pct. Noget andet er, at Jørgen Vig ikke kan love vækst i de kommende par år.

Men det helt afgørende er Jørgen Vigs forklaring, hvor han fortæller, at Legos organisation er blevet for kompleks, at der er kommet for meget fedt på organisationen, at ledelsesstrukturen skal simplificeres, og at Lego er kommet for langt fra markederne – på trods af, at hans mantra altid har været, at Lego skal være helt tæt på forbrugerne.

Den ellers så succesfulde topdirektør er med et slag blevet mere menneskelig og indgår nu i rækken af topchefer med sprækker i den ellers så fine glasur af umenneskelig selvtillid. Halvårsregnskabet fra Lego skal imidlertid ikke fjerne Jørgen Vigs betydning for Lego. Han har været exceptionelt dygtig, men det, vi lærte denne uge, er, at evig lykke ikke eksisterer.

Lussinger til Vestagers superimage

Artiklen fortsætter under billedet
BELGIUM-EU-TRADE
Foto : JOHN THYS

EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, må føle, at hendes image som EUs superkvinde er truet. Hun har høstet point i kampen mod IT-giganterne og særligt for at pålægge Apple at betale skat i Irland.

Det er til at forstå, at Apple kæmper for at undgå at betale en skat på 100 mia. kr., men at den irske finansminister, Paschal Donohoe, afviser at indkræve beløbet, må gøre ondt. Som han sagde: »Vi vil ikke være globale skatteopkrævere for alle andre.«

Man kan næsten mærke lussingen, der ramte Vestager. I denne uge fik hun så en til den anden kind. Ikke for en sag, hun har indledt, men for en sag hun på vegne af EU skulle have afsluttet – nemlig konkurence­sagen mod chipproducenten Intel.

EU-Domstolen skulle i denne uge tage endeligt stilling til en bøde på otte mia. kr. til Intel, men i stedet for at stadfæste bøden, afviste man sagen og sendte den retur. Et alvorligt slag mod Kommissionen, der sjældent får afvist sager ved domstolen. Slaget er særligt voldsomt i forhold til Vestager, der har brug for en sejr i de mange opgør, hun har indledt mod verdens IT-giganter.

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen