Berlingske Business

Lidt flere virksomheder går ned med flaget

konkurs

2015 blev indledt med lidt flere konkurser end i december 2014.

Der var 341 konkurser i januar mod 337 i december, når der korrigeres for normale sæsonudsving, oplyser Danmarks Statistik.

Det svarer til en stigning på 1 pct. Men målt som et tre-måneders gennemsnit er antallet af konkurser steget fra 1.006 i august-oktober til 1.102 i november-januar, en stigning på 10 pct.

BM Business

»Når vi betragter udviklingen i et lidt længere perspektiv - hen over de seneste år - tegner der sig et billede af et Konkursdanmark, som har været i bedring, men også ét, hvor bedringen er ophørt over de seneste måneder,« skriver Nordeas cheføkonom Helge Pedersen i et notat.

Dansk Industri noterer sig, at årets første konkurstal ikke fortsætter den positive udvikling med færre konkurser, som december bød på. Og økonomisk konsulent i DI Michael Meineche påpeger, at antallet af konkurser ligger stadig en del over niveauer fra sommeren 2014.

» I august var der 240 virksomheder, der måtte dreje nøglen om, men antallet af konkurser steg i efterårsmånederne. Vi har således stadig et stykke vej ned til det antal konkurser, vi så for blot få måneder siden,« skriver Michael Meineche i en kommentar.

Der er forskelle på tværs af brancherne med fortsat mange konkurser blandt handels- og transportvirksomhederne.

»Disse bliver hårdt ramt, når forbrugerne svigter, og vi har stadig til gode at se en reel fremgang i det private forbrug herhjemme. Også hos landbruget ser vi et højt antal af konkurser. Langt de fleste virksomheder, der måtte dreje nøglen om de seneste måneder, var dog virksomheder uden ansatte,« skriver Michael Meineche.

15BUSPix-landmand-Ole-Larse.jpg

 

Pics-konkurser

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen