Berlingske Business
17:42

Lettelsen i personskatten kommer

Statsminister Anders Fogh Rasmussen har på det seneste søgt at nedtone forventningerne til en skattelettelse allerede

i 2004. I en række medier er det blevet udlagt, som om skattelettelserne helt er droppet. Men det er en klar overfortolkning.



Der

bliver skattelettelser. Det vil nemlig lykkes at skaffe det fornødne råderum. Og de vil virke allerede fra 2004.



Men

Fogh har med sin melding forsøgt at skrue ned for optimismen. Han har den filosofi, at løfter om skattelettelser ingen

appel har til vælgerne og kun fører til urealistisk opskruede forventninger, der altid bliver skuffet.



Statsministeren

hælder til det synspunkt, at skattelettelser er ikke noget, man skal tale om. Det er noget, man skal gennemføre.



Og

ved ikke at love for meget og blive for konkret, vil mange vælgere blive positivt overraskede, når de ser deres trækprocent

på skattekortet 2004.



Derudover spiller et par andre hensyn ind. Det er vigtigt for Fogh fortsat at signalere tryghed og

stabilitet. Mange opfatter lavere skat som synonymt med mindre velfærd.



En lang offentlig debat på baggrund af kontante

løfter om skattelettelser vil resultere i et pres fra medierne om at kunne påvise besparelser på statsbudgettet.

Det frygter Venstre-toppen vil blive en defensiv debat om nedskæringer og forringelser. Det vil være direkte i strid med

den tryghedsstrategi, der har bragt Fogh op i meningsmålingernes syvende himmel. Derfor vil statsministeren ingen løfter

give. Men kun holde fast i det "ansvarlige" budskab: Skattelettelser kommer, når regeringen har skaffet sig råderummet.

Ikke før.



Endelig ville et løfte om nedsættelse af skatten ikke undgå at skabe ny debat om skattestoppet.

Det ønsker Fogh ikke nu.



Når det alligevel må anses for sandsynligt, at personskatten sættes ned, er

det ud fra en ren politisk vurdering.



Det er umuligt at forestille sig, at Venstre i 2004-2005 vil gå til valg uden at

have taget fat på en skattenedsættelse.

Tema i valgkamp

I modsat fald åbner man for en ladeport af beskyldninger

fra en række andre partier, der har lavere skat på arbejde som en del af deres agenda. Og hvad værre er: Den kommende

valgkamp ville kun få et tema. Uenigheden mellem Venstre og konservative omkring skattepolitikken. Den strid ville overskygge

alt andet. I yderste konsekvens ville den kunne koste de to regeringspartier regeringsmagten eller umuliggøre et samarbejde

efter det næste valg, hvis tiden fra nu af bruges på åbenhjertige meningsudvekslinger om skattelettelser.



Derfor

er Fogh pisket til at skabe intern konsensus i regeringen. Når han alligevel søger at give indtryk af afgørende

VK-uenighed, kan det have flere formål. Han vil gerne understrege billedet af den ansvarlige partileder og statsminister, der

ikke lefler for vælgerne med billige skattepolitiske løfter. Og dermed - underforstået - optræde mere statsmandsagtigt

end kollegerne fra de konservative.



Fogh vil også tvinge de konservative til at påvise, hvordan skattelettelserne

kan finansieres. Den øvelse er besværlig, fordi det i sagens natur vil forringe vilkårene for nogle, der derfor

vil støje en del. Defensoratet for de besparelser vil Fogh have placeret hos dem, der er mest ihærdige i kravet om skattelettelser.



Og

endelig vil resultatet i sidste ende - mindre skat på arbejde - være en sejr for de konservative. Som vil kunne styrke

deres selvrespekt. Og det er afgørende nødvendigt,, hvis frustrationerne i det lille regeringsparti ikke skal bryde

ud i lys lue.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen