Berlingske Business

Let nethandel i EU kan skabe 45.000 job i Danmark

Indre netmarked. I dag tager EU-Kommissionen de første livtag med de forhindringer, som afholder europæerne fra at købe ind over nettet fra andre lande.

Danmark har udsigt til op mod 45.000 nye job, så snart det lykkes for de 28 EU-lande at gøre det let og ens at handle digitalt og trygt i hele Europa – men danske virksomheder skal rykke med nu og tænke i et digitalt, indre marked med 500 millioner mulige netkunder i stedet for kun de 5,6 millioner danskere.

Sådan lyder det fra både Dansk Industri og EUs danske konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, som er ved at kortlægge alle forhindringerne, og hvis kommissærkollegaer i dag fremlægger de første initiativer, nemlig at fjerne den geografiske blokering, som forhindrer, at man kan tage net-TV, musik og andet, som man har købt og betalt for, med sig rundt i Europa.

»Hvis vi ikke tager digitaliseringen til os i Europa, så gør andre det. Og det kræver en voldsom omstilling, hvor nogle forretningsområder meget hurtigt dør ud, mens andre vokser frem, fordi man kombinerer ting, som man ikke kunne før, og pludselig kan optimere, øge produktiviteten og lave en masse forretning,« siger Karsten Dybvad, administrerende direktør i Dansk Industri (DI).

»Hvis man er åben for fremtiden, griber den og tror på den og er med til at skabe omstillingen, så ligger alle de nye job her. Omstillingen kommer alligevel, så den bedste måde er at deltage og være førende,« fortsætter han med en direkte opfordring til dansk erhvervsliv.

»Meget, meget underligt«

Margrethe Vestager har sat en undersøgelse af e-handelsområdet i gang og forventer til sommer at fremlægge de første konklusioner på, hvor der skal gribes ind for at fremme et digitalt, indre marked.

»Potentialet er kæmpe stort, men det har ikke den opmærksomhed, som man skulle tro. Det handler ofte om konkrete ting: Er netbutikken tilgængelig for folk, der ikke taler dansk, altså kun 5,6 millioner? Og kan man levere uden for den nationale geografi?,« siger kommissæren.

»Under ti procent af de små og mellemstore virksomheder har taget skridt til europæisk e-handel. Det er meget, meget underligt. Her bør de ting, som vi kommer med, gøre det lettere at lade det være virksomhedens egen beslutning, hvor bredt man vil satse, når man ved, hvad man står overfor i forhold til forbrugerrettigheder, levering, klager med mere. Jo bedre vi bliver til at udnytte mulighederne, jo flere arbejdspladser kan der skabes i Europa – og i jo mindre grad flyttes de til USA og Asien,« fortsætter hun.

En fælles data- og forbrugerbeskyttelse, større tryghed for forbrugere og virksomheder, bedre muligheder for at rejse penge til nye virksomheder og et opgør med forskelligartede pakketransporttakster er en del af planen for det digitale, indre marked.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen