Berlingske Business

Lene Espersen vil ikke slække på eurokrav

Lene Espersen vil ikke slække på eurokrav - 1
Den konservative formand, økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen, er skeptisk overfor at slække på de kriterier, som euro-landene skal leve op til - sådan som SF ellers kræver for at støtte indførelse af euroen i Danmark. Foto:

K-formand Lene Espersen vil ikke være med til at slække på euroens krav om stram finanspolitik, hvilket SF ellers kræver. EUs kommissær er også afvisende.

Den konservative formand, økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen, er skeptisk overfor at slække på de kriterier, som euro-landene skal leve op til - sådan som SF ellers kræver for at støtte indførelse af euroen i Danmark.

"Vores forudsætning for, at vi synes, euroen er en god idé, det er, at de klare betingelser, der er i dag for at have en stærk økonomi og for at føre en sund finanspolitik, de skal stadig være til stede, og det skal de være meget klart," siger hun til Ritzau.

SF stiller blandt andet krav om, at der skal lægges mere vægt på høj beskæftigelse frem for lav inflation i eurozonen. Det forudsætter sandsynligvis, at EU ændrer den traktatfæstede vækst- og stabilitetspagt - en slags euroens grundlov - som sætter klare grænser for underskud på statsbudgettet og på størrelsen af gælden, har SF-formand Villy Søvndal vurderet.

Kan fravige kravet
I økonomiske krisetider, hvor væksten bremser op, kan landene dog - efter en ændring i 2005 - fravige kravet om, at det offentlige underskud ikke må overstige tre procent af landets samlede produktion.

Med det udgangspunkt har Anders Fogh Rasmussen indikeret, at SF's krav kan opfyldes inden for den gældende traktat. Den opfattelse deler Søvndal dog ikke.

Lene Espersen melder klart ud, at hun ikke er tilhænger af at slække på kravene.

"Det er helt afgørende for Det Konservative Folkeparti, at euroen fortsat er en stærk valuta, og at vi ikke udvander det, der har været de helt klare kriterier for euroen, siden den blev indført," siger hun.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen