Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Lene E. svigter misrøgtede bankkunder

Lene E. svigter misrøgtede bankkunder - 1
"Jeg må henvise til, at mulig erstatning i forbindelse med dårlig rådgivning af bankkunder i sidste ende er et spørgsmål for domstolene," siger Lene Espersen. Foto:

Bankkunder, som er udsat for dårlig rådgivning, må gå til domstolen. Det siger økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen, selv om to juraprofessorer har rejst kritik af reglerne, der skal beskytte kunderne.

Økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (K) kommer ikke bankkunder, som har været udsat for dårlig rådgivning til undsætning.

»Jeg kan som minister ikke gå ind i konkrete sager, men må henvise til, at mulig erstatning i forbindelse med dårlig rådgivning af bankkunder i sidste ende er et spørgsmål for domstolene,« skriver Lene Espersen i et svar på et spørgsmål fra Socialdemokraternes erhvervsordfører Orla Hav.

Orla Hav stillede spørgsmålet umiddelbart, efter at to juraprofessorer i Berlingske Tidende kritiserede reglerne, der skal beskytte bankkunder i sager med dårlig rådgivning. I hans spørgsmål til ministeren indgår et konkret eksempel på dårlig rådgivning i Sparekassen Kronjylland, Ministeren bliver dog ikke bedt om at forholde sig til den konkrete sag, men derimod til kundernes erstatningsmuligheder generelt.

Ingen erstatning til kunderne
De to juraprofessorer, som kritiserer lovgivningen, er Lennart Lynge Andersen fra CBS og Nina Legind fra Syddansk Universitet.

De påpeger, at det i dag er nemt at straffe en bank for dårlig rådgivning, men at kunden kun meget sjældent kan få noget ud af det. Banken får sin straf efter de omfattende regler for »god skik«, mens kunden er henvist til de almindelige regler for erstatnings- og aftaleret.

Professorerne foreslår derfor, at der laves en særlig rådgiverlov, som kan forbedre kundernes retsstilling, og at hele området med klager over dårlig bankrådgivning flyttes væk fra Finanstilsynet og tilbage til Forbrugerombudsmanden, hvor det lå indtil 2002.

Første skridt på vejen
Ministeren bliver spurgt, om hun gør sig overvejelser, der giver kunden en reel mulighed for at få medhold og erstatning i sagerne om dårlig rådgivning. Hertil svarer hun:

»Med Kreditpakken fik Forbrugerombudsmanden ekstra beføjelser og ressourcer til at føre konkrete erstatningssager for forbrugere, som har fået dårlig rådgivning af deres bank. Jeg er bekendt med, at Forbrugerombudsmanden allerede er gået i gang med at undersøge flere sager, hvor kunder er blevet rådgivet til at købe avancerede investeringsprodukter, og hvor de efterfølgende har klaget over manglende eller utilstrækkelig information om de risici, der var forbundet med investeringen.«

Da professor Lennart Lynge Andersen fremførte kritikken for to uger siden, nævnte han, at det ikke rækker kun at flytte dele af området tilbage til Forbrugerombudsmanden.

Tilsyn har to kasketter
Problemet er, at den resterende del stadig ligger hos Finanstilsynet, og det får to kasketter. En, hvor det skal sikre finansiel stabilitet i banken, og så en, hvor det skal sikre, at kunderne rådgives korrekt. Det er ikke altid, de to kasketter vil det samme, og i det seneste år har tilsynet haft mest fokus på bankens stabilitet, hvilket det på ingen vis kan klandres for ifølge professoren.

Venstres erhvervsordfører Jacob Jensen og Socialdemokraternes Orla Hav er begge villige til at se på reglerne for forbrugerbeskyttelse, hvis det viser sig, at professorerne har ret, og de ikke virker i praksis.

Økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen har ikke ønsket at kommentere sagen i sin ferie, men har dog svaret skriftligt på folketingsspørgsmålet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen